Сурвакането – обичай, известен в цялата българска етническа територия
Най-общо неговият обреден смисъл
е пожелаване и осигуряване на здраве и всеобщо благополучие, за което според
народните представи може да се разчита на магическо докосване със сурова, зелена
клонка, и то именно в началото на годината.
Общобългарското
разпространение има тази форма на обичая, участници в която са деца на възраст
от 4 – 5 до 10 – 12 годишни /някъде само момченца/. Събрани на групички от по
няколко деца, те обхождат домовете на своите близки и съседи, като започнат от
своя дом преди разсъмване или сутринта на празника. Всяко дете носи свежо
откършена и украсена дрянова пръчка /по-рядко черничева, крушова, сливова,
лескова, от мекиш/, която има специално название суровакница, суровица, сурвачка, сурва, сурокница, суровиска,
сировишняк, василичарка. Нейната украса, свързана често с основния за даден
район поминък, бива твърде разнообразна – преплетени клнчета, нанизи от пуканки
и сушени плодове, дребни парички, разноцветни вълнени конци, малки кравайчета и
пр. Името на този основен за обичая предмет, както и някои от извършваните
действия, определят названията на участниците в него – сурвакари, сурокници,
суроваскари, василичари, мяучкари. Сурвакарите удрят всеки член от семейството
със сурвакницата, като започват от най-възрастния, и едновременно изричат
благословия:
Сурва, сурва година
весела година,
зелен клас на нива,
голям грозд на лозе,
жълт мамул на леса,
червена ябълка в градина,
пълна къща с коприва,
живо, здраво догодина,
догодина, до амина!
Сурвакарската
благословия /блажанка, слава, молитва, сорвакия/ представлява вербална магия,
чието действие трябва да подсили осигуряването на здраве и изобилие във всичко.
Това се разкрива в съдържанието на наричаното независимо от разнообразието на
вариантите на сурвакарската благословия.
Сурвакане,
в което вземат участие други две възрастови групи сурвакари – ергени и женени
мъже, - е познато главно в някои райони на Източна и Южна България. /Добруджа/
Ергените ходят в повечето случаи през нощта срещу Сурваки и посещават тези
домове, където има моми, на които честитят празника. Мъжете с малки сурвачки,
пита, варена кокошка и вино гостуват сутринта на празника у кръстника си и му
честитят. Тази форма на сурвакане до голяма степен съвпада с традиционните
новогодишни гостувания на ергени, годеници и младоженци у кума, побащима, у родителите на булката, срещани в
един по-широк район.
При
разглеждане на сурвакането внимание заслужава обредният реквизит, който според
представите на народа има определени количества и сила. /…/
Само
в Западна България е познат особено интересният обичай - игрите на новогодишните дружини от
маскирани лица. Участниците в тях са ергени и млади женени мъже, организирани в
групи от по 15 – 20 и повече души. Всеки от тях има точно определена роля,
название, облекло и реквизит. Обикновено според названието на основния за
групата персонаж се определя и названието на цялата дружина. В отделните райони
на Западна България дружините от маскирани са известни под наименованията
сурваскари, сурвискаре, колджане, джемаларе, деди, дедици /Пернишко,
Радомирско, Дупнишко, Кюстендилско/, джамала /Софийско, Скопско/ бабугери,
бабурци, старци, старченари, станченари, беляци, дедерци /Благоевградско,
Драмско/, невеста, мечка /Брезнишко/, чауши, арапи, русалци /Кукушко/, голяма
ешка /Костурско, воденско/, василичари /Охридско, Битолско, Прилепско/.
Наблюдават се някои локални различия и в игрите. Независимо от това обичаят
носи обща обредна същност, която се разкрива в отделните му структурни
елементи.
Периодът,
през който ходят сурвакарските дружини – от Нова година /някъде от Коледа или
Стефановден/ до Йорданов или Ивановден – съвпада с т. нар. „нечисти дни”,
когато, според народното вярване, броди нечиста сила и пакости на хората. Тези
представи свързват нечистите сили и обичая сурвакари, т . е. със своите
действия и игри сурвакарите трябва да прогонят тази сила, да предпазят хората
от нея.
В
състава на сурвакарската дружина могат да се откроят няколко групи от по
две-три и повече лица, вътрешн обединени от своето място в обичая.
Най-многобройна е групата на лицата, които обикновено дават общото название на
обичая и дружината и които са преоблечени по един и същи начин. Най-често те са
в костюми от кози кожи, кожуси с вълната навън или стари парцаливи дрехи. На
главите си имат различни зооморфни /понякога фантастични/ маски от кожи, картон
или дърво. Задължителен реквизит са окачените на кръста пръчка суровиска и
дървена /дъбова и дрянова/ тояга – топуз и джоп. За русалиите е характерен
кръстният знак, ушит по костюмите и знамето им.
В
дружината винаги има старец /деда, дедица/, който е неин водач. Той е облечен
по същия начин. Някъде носи дървен фалос, обагрен в червено. Старецът и
обредните лица невеста /баба/, младоженец, девер и поп съставят също една
група. Тези лица са преоблечени в подходящо за случая облекло от местната
носия. Невестата може да носи хурка и да „преде”, а попът – котле с вода, от
което „ръси”. В дружината може да има още мечка с мечкар, циганин /циганка,
която носи увито в парцали „дете” от дърво/, някъде – джамала :/камила/ с
джемалар. Единствените немаскирани лица са конярят, който води кон за даровете,
и гайдар.
Дружината
обхожда всички домове в своето село и в съседните села. В къщи влиза само
групата с невестата, където тя „шета” – рови в огнището, пръска с вода,
разхвърля. Някъде попът „венчава” младоженците. Старецът симулира извършването
на полов акт с невестата. През това време на двора останалите играят хоро, на
което се ловят и стопаните на дома. Мечкарят разиграва мечката, която гази
домакините „за здраве”. Групата на джамалата изпълнява своеобразна пантомима,
при която след играта камилата пада мъртва и трябва да се получи подарък от
стопаните за играта си, за да се съживи.
За
разкриване обредната същина на обичая особено интересни са някои елементи от
структурата на обичайно – празничния комплекс – например широко
разпространената представа, че открадването и скриването на невестата може да
осигури плодородие, поражда често инсцениране на нейното похищение. Богатото
даряване на дружината във всеки дом с различни продукти и пари, обредното хоро
около даровете и изричаните благословии също се свързват с бъдещото плодородие.
По своето съдържание тези благословии са твърде близки до коледните. Докато за
сурвакарските игри и обичаи в Средна Западна България са типични ементите на
фалически култ, при русалиите и чаушите в Югозападна България има изпълнение
специален танц с обредно сражение. Внимание заслужава и русалийският кръстен
знак, който по всяка вероятност няма връзка с християнския кръст, а с
представлява символ на слънцето. Това се подкрепя и от обстоятелството, че
русалийските игри са в дните около зимното слънцестоене и началото на новата
година.
Всички
тези елементи говорят за връзката на обичая с магията за плодородие и зимния
слънчев кръговрат. Същевременно твърде вероятно е новогодишните дружини /кат се
има предвид състава им/ да са остатък от древни мъжки съюзи.
Присъствието
на обредното лице невеста във всяка
дружина, както и елементите на брачна магия разкриват още една страна и
съдържанието на обичая – любовно – женитбената. Към същия календарен момент са
прикрепени и различни гадания на момите за задомяване.
Срещата
на две новогодишни дружини се смята за лоша и обикновено се завързва бой между
тях, който може да завърши и със смъртни случаи. На много места са известни
„сървакарски, дажамаласки, русалийски гробища”. Някъде при среща сурвакарите си
честитят и се разменят сироваските, за да предотвратят лошите последици.
Обичаят
приключва с обща трапеза от събраните дарове в предварително определената къща,
където външни хора не присъстват. Топузите и суроваските изгарят или пък
хвърлят топузите на нивите, за да дадат много жито. Останалият обреден реквизит
се прибира на скрито място и не се пипа, което може да се обясни с приписваната
му магическа сила. До Йордановден всички сурвакари трябва задължително да
отидат на църква, където свещеникът ги поръсва със светена вода и им чете
очистителна молитва. С това те излизат от обредното състояние, в което са били
и се връщат към своето ежедневие.
Коментари
Публикуване на коментар