Мана или оренда
Магьосниците стават недосегаеми за злите
духове като се табуират чрез костюми или заголване, украшения, амулети и билки
(…) Ние сме тук при изходната точка на
най-старите магически идеи и практики, както можем да ги наблюдаваме в жива форма
и днес ту у изостаналите културни племена на Новия свят, ту у народи като
нашия, смесили в странна пъстрота първични възрения върху скритото съотношение
на нещата и по-нови религиозно – етически идеи. Ако дълго време се приемаше, че
в началото на религиозното развитие стои т. нар. анимизъм, т. е. вярата в
особени духове, които изпълняват природа, животни и човек, по-късно се видя, че
има една преданимистична магия, която може да замества тази вяра и да борави с
явленията, без да прибягва до душа и духове. Интелектуалната сила на
първобитния човек не бива да се надценява за сметка на една образно.афективна
мисъл, способна да се задоволи с по-прости представи за околния свят. Разбира
се, еволюцията тук не може да се свежда към една проста схема за смяна на магия
с религия, както правеха някои учени, и в действителност картината днес
представя твърде заплетени ходове на мисълта с успоредни или кръстосани методи
на вярата, култовете и чародейството. Но че редом с най-новите християнски или
научни идеи се търпят и някои „варварски” понятия, непримирими с тях, не трябва
да ни учудва някак при особения състав и различните напластявания на фолклора. (…)
Идеята за мана се досяга с представата за
табу, т. е. за предмети и лица, които не трябва да се докосват, понеже от тях
иде опасно действие. Всичко, свързано със смъртта, излъчва инфекциозна сила;
също тъй и предмети, които играят свещена роля. Особено предводители и царе са
дотолкова табуирани и неприкосновени, щото всичко, което те досегнат, става
неупотребимо за другите смъртни. Разни магьосници и лекари, като нашите
русалии, и калушари взимат предпазителни мерки, за да станат недосегаеми за
тези духове - табуират се чрез особен костюм, заклевания и
украшения, чрез обредното заголване, чрез амулети, билки и пр.
Древните българи не са били чужди на този
род представи, както добре развива тая идея В. Бешевлиев. От отговорите на папа
Николай І до българите (866) ние учим, че те са имали някакъв камък, „от който,
ако някой поради немощ вземе нещо, случва се да добие лек за тялото си”. Такива
камъни с чудодейна или лековита сила знаят всички по-стари народи, еднакво
тюрките, семитите, германците и славяните. Крум, като отсякъл главата на
Никифор, оголил черепа, облякъл го отвън със сребро и карал да пият от него
славянските вождове. Маната на убития император се намирала в главата (черепа) му и пиенето от
нея е трябвало да усили маната на българския господар и на неговите най-близки.
(…)
Но и днешните българи знаят множество
случаи на представи и обреди от кръга на мана-оренда, без да можем да определим
във всеки случай дали те са прастаро наше наследство, или културни заемки от
пражителите на Балканския полуостров или южните и източните народи.
Така напр. вграждането на живи хора или
техните субститути (сянка, животно) в основите на сгради може да се тълкува прекрасно
като документ на първобитна вяра, че сградите се сдобиват с една собствена сила
на устойчивост, с един магически дух, равнозначен с т. нар. мана. Кукерът,
който на чисти понеделник върши своята култово-магическа пантомима, притежава
някаква особена свръхлична сила, която може да бъде целебна за тогова, който
докосне неговата дреха; така също и русалиите калушари, които носят тояга с
чудодейни билки и танцуват магическия си танец, за да засилят своята мана,
могат да отстранят болестта, щом болният влезе в техния кръг и се приобщи към
тяхната тайнствена сила, спечелена чрез особени обреди и посвещения.
Ако изобщо разните типове вражалци и
магьосници се радват у народа на голяма почит, то е заради тяхната свръхлична
сила, придобита чрез аскетическа практика или чрез чудесни предмети и
заклевания. Тази сила се предава било „по кръв”, по наследство, било по
пренасяне, чрез лично посвещение. Някои неща и предмети се отличават с особена
двойна мана – така напр. „живият огън”, през който се прекарват при особен
церемониал животни или хора в случай на тежки болести; или разни части от люти
зверове, зъб и кожа на вълк, череп на змия, вол или кон, способни да прогонят
духа на болестта; или голи мечове и разни железни предмети, които се смятат
като сигурно средство за пропъждане демонични сили; или колачи и хлябове от
Коледа, Нова година и т. н., осветени чрез обреда и получили тайнствена мощ да
влияят върху здраве и жизнена сила на членове на семейството.
Някои лица обладават по природа по-голяма
мана, отколкото други, и те са носители на благодат навред, гдето идат. Така
напр. по цяла България се знае обичаят на полезване на Игнажден. Гледа се кой
човек отвън ще дойде пръв в къщата на този ден и според това се гадае за
благополучие през цялата година. „Полазникът” обаче може да се доведе и с
хитрост, щом той е доказал веднъж своето по-добро щастие. Наместо слепият
случай да решава за първото посещение, домашните сами подсещат полезника си да
дойде уж за някоя работа и откак го гостят, откриват му стратегемата си. (…)
Познат е обичаят на грабене чуждо жито или
мляко от бродници срещу Еньовден или Гергьовден. Жените магьосници, които се
занимават с това тайно и престъпно изкуство, се събличат голи, за да бъдат
табуирани срещу зли духове, отиват ноще в нивата, която има най-добър плод и
чрез разни магически действия или заклевания пренасят изобилието в своята
по-бедна нива или на своя харман. Бродницата влачи престилка и събира росата от
чуждата нива, за да я излее в своята нива; или пък обира най-плодородните
класове, „царете” на нивата, и хвърля зърното им на своя харман, кога да дойде
вършитба; или „мами” млякото от чуждите овци, като минава път на стадото и
произнася някои заклевания; или посяга с лъжица и паница към чуждата стока (овци, кози, говеда)
и казва: „Ела, мляко, при мене!” Така обира и медът по пчелите или пилетата на
кокошките. Невред по магически мироглед, основан на асоциативната мисъл и на
симпатията, някои субстанции се смятат наситени с енергията на изобилието (избраните класове, роса, част от млякото, от козината
на овцете) и овладеят ли се те по някакъв начин, чрез техниката
на магьосниците, ще настъпи изведнъж изобилие и там, гдето то по естествен път
не може да се очаква.
Михаил
АРНАУДОВ,
„Очерци по български фолклор”, 1969 г.
Коментари
Публикуване на коментар