Домашните женски занаяти
Десетилетия
наред жените във всички населени места на община Борово са се занимавали с
тъкане. Запазени са станове почти във всички музейни сбирки в нашите села
Все още има много жени, които умеят да тъкат. Тъкането
е от онези женски битови занаяти, които няма да отмрат, защото много жени и
досега проявяват интерес да учат занаята, макар и целите им вече да са чисто
художествени.
В миналото
обаче занаятът е бил необходимост – жената сама трябвало да изработи всички
тъкани за дома си – дрехи, кърпи, черги, килими. В селата са се отглеждали лен,
коноп, памук, а овцете от стопанството са били източник на вълна.
В нашите села е
бил познат само хоризонталният стан. Негови основни елементи са горно и долно
кросно, бърдо, вместено във ваталите, нищелки и скрипци, крака, зъбци, кученца,
женска и мъжка укрепалка, совалка, масури. Страничните дървени рамки на стана в
Обретеник се наричат „коруни“. Интересен момент от подготовката е насноваването
на основата на тъканите.
Лененото (а
също и конопеното, памучното и коприненото) платно се тъче обикновено на две
нищелки и се нарича „пъртено“, а шаякът – дебела вълнена тъкан, обикновено за
дрехи – на четири нищелки – „четворно“.
Необходимостта
да се изработват домашни тъкани продължава да съществува до 60-те години на ХХ
век в местните села. До края на 80-те години на ХХ век съществуваше практиката
младоженката да занесе в новия си дом „чеиз“ – тъкани и предмети, които да
използва в бъдещия си дом и бит. От края на 50-те години на ХХ век в чеиза на
булката домашните тъкани започват бавно и постепенно да бъдат измествани от
фабричните.
Шиенето също е
предимно женско занятие, в свободното от земеделска работа време. С кроене и
шиене жените изработват за себе си и своите близки необходими дрехи. Още при
тъкането платът се оразмерява така, че с минимална допълнителна обработка да се
превърне в готово изделие. Така се изработват калцуните, навоите, поясите,
коланите, престилките и възглавниците.
Везането има
свое място главно в изработването на празничното облекло, предимно при жените.
Осъществява се върху почти всички тъкани, с предварително подбрани конци,
понякога с помощта на гергеф. В традиционния бит на българката везбата има
спомагателни функции върху вече готови тъкани – престилки, кърпи, ризи;
по-късно везбата се появява върху съвсем чисти платнени полета. Тя придава
празничност на изделието, допринася за самочувствието на стопанина му.
Плетенето на дантели на една кука се практикува и до днес, но и то губи
популярността си. Девойките от моето поколение също се омъжваха с чеиз, част от
него беше изработван от майките и бабите им. Той включваше много изделия, изработени
на една кука – милета, пердета, покривки за маса и легла и др. (Снимка 26. Бродирана
престилка и елече, изработени от Илияна Миланова от село Батин.)
И още едно ново женско умение, усвоено вероятно в началото
на ХХ век – бродирането на машина. След края на Първата световна война хората
от Батин започнали да търсят препитание в други европейски страни. Между 1920 и
1930 г. много батинчани изкарвали прехраната си като градинари в Унгария.
Завръщайки се оттам, един младеж донесъл на любимото момиче в Батин красиво
бродирана престилка. Не му казвам името, защото и батинчани не си спомнят точно
кой първи донесъл в селото красиво бродираните кадифени престилки. Батинчанки
толкова много харесали „вносната“ престилка, че днес тя е част от местната
носия. Такива престилки може да има и в други села по Дунава, но точно тези
може да видите само в тук, защото ги изработва Илияна Миланова от село Батин.
Нейната приятелка Тодорка Игнатова ѝ помага, като копира върху плата модела и
след това ушива елечето и престилката. За копирането се ползва съвременен метод
– моделът се прекопира с бял текстов коректор. Така че новите технологии
подпомагат едно традиционно женско умение. (Снимка 27. Илияна Миланова от село
Батин.)
Плетенето не
било особено популярно в бита на традиционния нашенец, от плетивата основно се
изработвали чорапи. През ХХ век плетенето става много популярно – плетат се
чорапи, ръкавици, шалчета, фланели, пуловери, блузи, мильота и покривки. Но и
този женски домашен занаят става все по-слабо популярен, защото губи практическото
си предназначение.
Интересно е да
се знае, че по нашите села и мъжете умеели да плетат – предимно въжета от
дървесина на липови кори и от царевична шума, т.нар. „беловина“ – рогозки.
Рогозките се плетели и от папур, и от ръженица. Изработването на цървули също
била мъжка работа.
в. Форум – бр. 30, 2015.
Фестивален вестник – бр. 1, 2015.
Статията е от книгата ми "Истории от вчера"
към "На село е най-добре"
към "На село е най-добре"
Коментари
Публикуване на коментар