Светци и демони на Балканите
„Понятието „демон“ е от
гръцки произход и най-общо означава „дух“. Вярата в демоните възниква с появата
на човека и се развива в съзвучие с неговата икономическа, културна и социална
еволюция. В първобитното общество демоните олицетворяват предимно силите на
непозната и позната природа. Те се възприемат като безплътни същества, живеещи
в дърветата и цветята, в животните и птиците, в камъните и реките. Затова
обитават горите, планините, водите и небето. В значителна степен светът на
демоните представлява своеобразна свръхестествена общност, , в която липсва
строга индивидуалност и йерархичност. С течение на времето демоните започват
постепенно да придобиват свои, различаващи ги един от други черти и функции.
Голяма част от тях присвояват отделни зооморфни и антропоморфни характеристики
и измерения. Така се стига до познатия ни смесен или хибриден тип демонични
същества, към които можем да отнесем кентаврите /полуконе-полухора/,
песоглавците /хора с кучешки глави/, сатири /хора с кози крака/ и морските
сирени /жени с опашки на риба/. Необходимо е да се подчертае, че сред
примитивните племена и общности светът на демоните е генетично свързан с
магьосничеството и с народната медицина. Демоните винаги изпълняват ролята на
първостепенни причинители на епидемии и болести, на природни бедствия и
катаклизми.
В процеса на развитие и
усъвършенстване на обществените отношения неминуемо настъпват съществени
промени в цялостната природа на демоните. В резултат на този продължителен и
непрекъснат процес те започват да изпълват съответните си места и ниши в
присъщата им социална стълбица. Така демоните придобиват с времето свои
собствени имена, индивидуални черти на характера и точно определени сфери на
влияние. Силата им на въздействие върху хората става различна. Някои от тях остават
на по-ниска степен в божествената йерархия, други се превръщат в „богове от
втори ранг“. А в този случай можем напълно да се съгласим с мнението на М.
Вебер, че почти всички стари езически божества продължават своя живот като
„демони“ в наложилите се нови монотеистични религии /Вебер 1992: 361/. Ако
проследим накратко и съвсем бегло развитието на представите, влагани в
понятието „демон“, ще установим, че в гръцката митология първоначално с него се
окачествява някаква неопределена, неоформена божествена сила, която в повечето
случаи е злосторна и вредоносна, и по-рядко – добра и благоразположена към
човека. Разбира се, смисълът, вложен в това понятие, търпи непрекъснати
промени. В ранните писмени източници, например у Омир, демоните са приравнени
по своята мощ с боговете. По-късно Хезиод използва термина „демон“ за
определяне на вид божествена сила, която изпълнява ролята на посредник между
земята и небето, т. е. между индивида и бога. Той, а по-сетне Платон и Хипократ
определят демона като свръхестествен персонаж с двойнствена природа –
покровителстваща и вредяща, а демонологията – като област на познанието,
свързана с различни учения за душата. В древноримската митология на гръцкия
демон съответства „геният“, схващан най-общо като олицетворение на човешката
душа. Геният е изявен прародител на фамилията, изпълняващ функциите на неин
митичен покровител.
Сред разпространението на
християнството и налагането му като официална идеология и доктрина демоните
започват постепенно да се приравняват с „бесовете“ в качеството им на
свръхестествена сила, съсредоточаваща в себе си преимуществено отрицателен,
вредоносен и дори „дяволски“ характер. В християнската митология бесовете са
противници на ангелите. Те могат да придобиват различен облик и по този начин
да съблазняват и изкушават правоверните, да ги разболяват и тласкат към неволи
и грехове. Първоначално мотивът за борбата на християните с бесовете е отнесен
към живота на отшелниците аскети, чийто родоначалник и пръв представител е св.
Антоний Велики. С течение на годините християнската вяра постепенно започва да
обвързва демоничното с представите за света на „нечистите“ мъртъвци, чиито
грешни души не намират покой в отвъдното, а бродят нощем по земята в облика на
вампири и върколаци. В изследванията си по аналитична психология и митология
немският еволюционист В. Вунд пише: „Напускайки гроба, душата на мъртвеца става
демон – вампир или върколак, който заплашва всеки срещнат по пътя си човек и му
причинява болести и нещастия“. Наред с това демоничната природа е присъща и за
онези живи хора, които са сключили съюз с дявола и са се посветили на
магьосничеството. Неслучайно през Средните векове Западната католическа църква
предприема своя най-яростен „лов на вещици“. А повечето исторически и архивни
документи от 16 – 18 в. описват вярата във вещиците и съдебните процеси срещу
тях, акцентират преимуществено върху демоничния характер на занимаващите се с
черна магия жени. Затова не бива да ни изненадва фактът, че в литературните
описания и художествените образи от онова време средновековните магьосници в
католическия свят носят голяма част от белезите на архаичните демонични
персонажи – по подобие на сатирите и кентаврите те притежават кози или конски
крака и копита, а зейналата им уста е досущ като вълчата или куча муцуна на
песоглавците.
В областта на народната
демонология /низшата митология/ могат да бъдат предложени наистина
най-разнообразни класификации на демоните. За тяхната изходна позиция могат да
послужат различни критерии: времевият и пространствен митлогичен модел със
съответния му цифров код, природният сезонен цикличен ритъм; космологичната
система; социалните изяви на индивида. При тези многобройни комбинации демоните
биха могли да бъдат групирани и най-общо класифицирани като демони на времето и
пространството, на реда и хаоса, на съзиданието /мира/ и разрухата /войната/;
на зимата и на нощта, на живота и смъртта, на небесните тела и на атмосферните
процеси, на занаятите и на изкуствата, на властта, на сексуалността, на бялата
и черната магия.“
Авторът разделя
демоничните персонажи на четири основни раздела. Демони, причиняващи природните
явления и процесите им да влияят в една или друга степен. Демони на природата,
според вярванията на балканските народи. Това са змеят, халата, ламята и
самодивите. Частично към нея спадат и душите на превъплътените „нечисти“
мъртъвци, починали главно от неестествена смърт – вампири-удавници,
нави/еврейчета-пометнати или убити деца. Например копелчетата, момичетата,
еврейчетата според народните предания причиняват засухите и вихрушките през
лятото. За да ги умилостивят, трябва да ги изровят от обичайното място за
заравяне на насилствено умъртвени деца край плета, а жените, които са ги
родили, не бъдат насилствено окъпани в реката, т. е. обществено опозорени.
Втората група са демоните,
причиняващи болести. В народното въображение те най-често са стари, грозни,
гърбави, недъгави жени. Към тази категория спадат демоните на чумата, холерата,
шарката, треската, червенката, русата и безсъницата. Тези демонични персонажи
имат светци покровители и светителски пантеон, чийто календарни празници се
честват за умилостивяване на самите болести. В други случаи на тях са отредени
специални дни от годишния календарен цикъл съобразно с местната традиция. Такъв
е примерът с женските жертвоприношения против болестите от типа на Кокоша
черква, Божи дух или Лелин здраве, разпространени в Тракия. Тези демони обичат
сладки неща и особено меда, това е вярване, разпространено между всички
балкански народи. Ръсенето със подсладена медена вода, където е лежал болен
човек също е общобалканско. „Сладки и медени“ ги обозначават и българи, и
сърби, и гърци, и румънци. Прозвището „медена“ е характерно и за античната
гръцка богиня на подземния свят Персефона.
Третата група са
календарните демони. Това са дните на преход от един астрален, годишен, сезонен
стопански цикъл в друг. Мръсните дни, Тудурица и Русалия.
Последната група е малко
по-различна, тъй като към нея са отнесени реално съществуващи обекти. Първо
място в тази традиция се пада на змията, следват я птицата като небесен
посланик, вълкът /куче, чакал/ - като олицетворение на смъртта и правосъдието и
конят като символ на душата, съдбата и плодородието. Към същата категория е
мечката в ролята й на своеобразна митологична и фолклорна метафора на дивата
природа и женското начало, и мишката – символизираща подземния свят на
мъртвите, магьосничеството, сексуалността и парите. В повечето случаи тяхното
отрицателно митологично значение, подчинено на хтоничната им семантична връзка
с отвъдния свят на „нечистите“ покойници, магията, демоните, отдавна се
проследява от етноложката литература. Книгата е насочена към християнските
светци, които се явяват техни митични повелители или противници, и към
присъщата за тези светци календарна обредност.
Рачко Попов, „Светци и
демони на Балканите“, Пловдив, „Летера“, 2006 г.
Стр. 13-14-15
Коментари
Публикуване на коментар