Христо Карастоянов "Една и съща нощ"
Реших да почета паметта на Христо Карастоянов, като прехвърля отново романа му „Една и съща нощ“. За Христо Карастоянов знам, че отлично познава времето, за което пише. Да реконструираш миналото до ежедневнието, не е лесна работа, но големият писател се справя отлично. Изобщо писането на роман е занимание сериозно. Хич не е случайно, че Карастоянов е майстор във възкресяването на отминали светове.
Романът започва с предстоящата смърт на главния герой
Георги Шейтанов, български революционер, както сам се нарича, но и анархист,
както и със смъртта на неговия приятел Гео Милев. След това повествованието
връща читателя назад към срещата между Шейтанов и Гео Милев и появата на
списание „Пламък“. Продължава да разказва за едни от най-тежките и печални
страници в българската история събитията между 1923-1925 г. Отличен познавач на
литературното наследство на Гео Милев, Карастоянов интегрира умело неговото
слово, така че читателят разбира, че то е част от времето, в което е създадено.
Че е отличен познавач на местната ямболска история, книги, градски легенди,
места преса и пр., знаят всички, които са прочели по нещичко от огромното му
литературно наследство
Признавам си, че преди да прочета романа, не знаех
почти нищо за съпругата на Гео Милев. В романа нейният светъл образ е един от
най-вълнуващите. Мила става мила на читателите с незавидната си човешка участ и
нравствената си сила да понесе последиците от участта да е съпруга на
непримирим човек и творец като Гео.
„Когато поетът свършил пледоарията си в прашната зала
на съда, Мила стиснала лакътя му с отчаянието на последната си надежда и
прошепнала:
„Докато говореше, почувства се лъх на ангелски криле”.
Най-голямата сила на романите на Карастоянов е
своеобразният му многопластов стил. Карастоянов е едновременно сладкодумен
разказвач, който умело интегрира високото на идеите с ниското на ежедневието,
като не лишава сочността на словото си дори от вулгарните диалози на хората от
онова време, в което човешкият живот има малка цена. Светът в романа разказва
по неповторим начин за онова време - зло и някак първично, изплашено, хаотично,
фрагментарно безмилостно. С особено удоволствие чета страниците, посветени на
политическите събития от биографията на Шейтанов, особено тези в Русия. През
1918 г. героят на Карастоянов Шейтанов се озовава в Москва.
„Приютил го чехът Ходина. Или поне той твърдял, че е
чех и името му е Ходина /…/Бил някакъв във вестника, редактор или бог знае
какъв точно – през оная година Москва въобще гъмжала от хора с тъмно минало.
Този Ходина го настанил при себе си в бившия хотел „Дрезден“ на Скобелевския
площад и точно оттам – от прозореца на комината сто петдесет и втора – Шейтанов
видял как болшевиките ентусиазирано срутили паметника на Скобелев. Същия
Скобелев, онзи – Белия генерал. Лично Ленин бил заръчал да го махнат оттам! От
Ходина научил, че Съветска Русия се готвела да отпразнува наесен годишнината от
революцията и правителството било постановило, така и така, паметници,
издигнати в чест на царете и техните слуги, генерали и пълководци, и изобщо паметници
от старо време, дето не представляват интерес нито от историческа, нито от
художествена страна, подлежат на събаряне от площадите и улиците и едни от тях
да бъдат пренесени в складове, а другите да се използват в комунален характер
като старо желязо. Махали наред паметници и монументи, но кой знае защо точно
Скобелевия Ленин изрично го посочил за сриване. И от хотелския си прозорец
Шейтанов видял как там долу натрошили прекрасния бял фински мрамор на
постамента и откъртили с лостове барелефите с изображенията на мигове от
войната за България… Жегнало го някакво тъничко разочарование. Не че жалел за
паметника, но майка му от дете го била научила да почита освободителите –
Столетов – наший генерал, Радецки, що пристигнал с гръм, и разбира се, Белия генерал,
същия този Скобелев.“
![]() |
Гео Милев "Септември", издание на "Български писател" |
![]() |
Интериор от дома на Гео Милев в Стара Загора, днес музей на писателя. |
/…/
„После прекосил една страна, пламнала във война без
фронтове, но с много армии и командири, в която вече не се знаело кой срещу
кого е, но пък никой не се предавал и всички се биели като озверели. Носели се
с грохот и тътен разезди и сотни, търкаляли се бесни талиги, дето им викали
тачанки, от които непрекъснато стреляли картечници, претъпкани ешалони отнасяли
войска и оръдия незнайно откъде и на къде, и навсякъде миришело на кал, прах,
барут и сяра. С ония развети ямурлуци и знамена армиите приличали на ята от
дяволски птици.“
Ровейки се тези дни, за да възкреся спомените за
Карастоянов, открих, че „Животът няма втора половина“ и „Т като Ташкент“ са
своебразно продължение на „Една и съща нощ“. Не съм ги чела, пропуснала съм ги
в препускащото усилие да следя новите заглавия в българската литература.
Благодарна съм за този пропуск, защото ще продължа с тях личното си поклонение
пред творчеството на този голям български писател.
![]() |
"Септември", издание на библиотека "Пламък" |
Коментари
Публикуване на коментар