"Пътеводител на галактическия стопаджия" от Дъглас Адамс
През 80-те година на ХХ век, когато аз бях ученичка в гимназиална възраст за пръв път открих, че в България излизат малки джобни книжки с пъстри корици, обединени в поредица „Библиотека Галактика“. Тогава нямаше интернет, книгите в книжарниците ги „пускаха“ в определени дни и трябваше да си голям връзкар, за да си купиш интересни. Затова единственият начин да прочетеш интересна книга си оставаше библиотеката. Затова до днес обичам библиотеки и няма седмица, в която аз да не вляза в библиотека.
По-късно във времето на интернет някой написа кратката история на тази
поредица, видяла бял свят, благодарение на варненското издателство „Георги
Бакалов“. Тя стартира през 1979 година по инициатива на преводача и издател
Милан Асадуров. Той доставя от САЩ около
500 книги по списък. Те са задържани няколко месеца от ДС, но накрая са
освободени, защото Асадуров доказва, че са превеждани в СССР. Службите не
знаят, че цялата редакция на московското издателство „Млада гвардия“ е уволнена
през есента на 1968 г. заради поредицата, определена от комунистическите
властници като „идеологическа диверсия“. Но в България ние най-накрая имахме
възможност да научим кои са Франк Хърбърт, Робърт Силвърбърг, Урсула Ле Гуин,
Реймънд Чандлър, Артър Кларк.
В тази поредица за пръв път срещнах една
любопитна книга, която ме впечатли със заглавието си - „Пътеводител на галактическия стопаджия“.
Тя излиза от печат през 1979 г., като преди това се върти като радиопиеса. Първото
издание на „Пътеводител на галактическия стопаджия“ на български
език е станало през 1988 г. № 96 от поредицата. Преводът е
направен от Саркис Асланян. Общо в „Библиотека Галактика“ излизат 123 книжки и
до днес те са събирани от колекционери. Разбира се, през 1988 г. не се осведомявах
толкова бързо, колкото днес коя книга ще излезе. Открих я в библиотеката,
специално препоръчана от мой колега. Въпреки че
аз прочетох книгата десет години след излизането й във Великобритания, за мен
срещата с Дъглас Адамс стана събития.
Едва
след десетилетие разбра, че писателят създава поредицата още пет романа, писани
през 80-те години на ХХ век. Днес в сайтове, книжарници и библиотеки може да се
отрие прекрасно издание на петте романа в едно книжно тяло с хубав предговор.
Това
лято препрочетох „Пътеводителят“ след почти 40 години. Прочетох го за един
следобед в Читанката и когато приключих тази забележителна книжка, ме обхвана
носталгия и го прочетох още веднъж на другия ден. Книжката веднага попадна в
топ 10 на моите любими книги, заради брилянтния хумор. Английският хумор не
може да ме разсмее като този на Илф и Петров, Алек Попов, Милен Русков. Той е
хумор на абсурда, толкова абсурден, че веднага попитах AI, знае
ли нещо от историята на написването на романа. Оказа се, че подобно на „Метро“
на Глуховски, „Пътеводителят“ е замислен от автора си на почти юношеска
възраст. Написан след един запой, когато Адамс не можел да се движи, лежал в
тревата и гледал звездите. След почти 50 години активно четене, бях започнала
да оформям класацията на 100-те книги, които са ме впечатлили най-много. В тях
разбира се, има много книги за пътешествия. Като започнеш с „Одисея“, минеш
през „Робинзон Крузо“, през „Пътеводителят“ и стигнеш до „Носорог в банята“ на
Георги Милков.
За какво се разказва в „Пътеводителя“?
Артър Дент е обикновен
човек. „Пътеводител на галактическия стопаджия“ започва с деня, в който домът му
ще бъде съборен, за да се изгради
магистрала. Това не е единственият проблем на Дент. Оказва се, че
вогоните са решили да разрушат планетата, която обитава, за да изградят
междугалактическа магистрала. Артър е принуден много бързо да замени скучното
си земно битие с битие галактически стопаджия. Негов спасител е друг забавен
персонаж – истинският извънземен стопаджия и шпионин Форд Префект (Да, избрал
си е името на автомобил.), който пише парадоксално забавния „Пътеводител“. Защото
„Пътеводителят“ е книга, по-скоро електронна книга с много голям обем. Книгата,
която Форд Префект пише, е глупава, непрактична, съдържаща ненужни и дори
абсурдни съвети.
В края на романа се
оказва, че Артър Дент не е просто един обикновен човек, който като типичен
англичанин обича да виси в кръчмата, а последният землянин, натоварен със
задачата да открие отговорът за Живота и Вселената и Всичко останало. А отговорът на въпроса за живота, вселената и
всичко останало е 42. А най-полезната вещ, която всеки галактически стопаджия
трябва да си носи, е хавлията. Добър и полезен съвет за всеки землянин е, ако
знае, че предстои избухване на Земята, да изпие три бири, за да преодолява
гравитацията и времето. Хубаво е да се запаси с фъстъци, от които да похапне,
докато чака да бъде открит на кораба, който го е приел.
Вогоните са същества от друга планета,
на които са пада честта да унищожат Земята, за да се построи магистралата.
Когато Артър Ден и Форд Префект попадат на един от техните кораби, разбират, че
най-голямото изпитание за всеки стопаджия, е слушането на вогонска поезия. Изправени
пред тази тъжна възможност, двамата стопаджии търсят спасение в открития
Космос, но неочаквано за самите тях, ги спасява
корабът „Златно сърце“. На него Артър и Форд се запознават с гениалния, но
депресиран робот Марвин и с крадеца на кораби Зейфод
Бийблброкс, президент на Галактиката, който е „умен, с
развито въображение, безотговорен, че не може да ми се има доверие, че
преобладаващите ми интереси са насочени извън собствената ми личност“ и затова обича да слуша новини за себе си. (Той има две глави и си е
поръчал допълнителна трета ръка.) На кораба има и една мацка – Трилиън, която
също е землянка. В хода на сюжета става ясно, че след унищожаването на Земята
от вогоните, тя и Дент се оказват единствените земляни.
Образите на героите са забавни, събитията
следва едно след друго, като създават усещане за хаос, сюжетът държи
повествованието твърде свободно. Но най-ценното са забавните в своя абсурден
смисъл диалози.
Прочитането на „Пътеводителя“ отново
това лято, ме върна назад в 80-те години на ХХ век, когато
фантастиката се утвърди като литературен жанр на настоящето. Все пак 80-те
бъкаха от теми и сюжети, свързани с Космоса, с новите достижения на науката. Но
аз винаги съм си казвала, че литературата изпреварва технологиите поне с
десетилетие. „Пътеводителят“ е едно от на-ярките доказателства, че това е така.
Романът е написан през далечната 1979 г., но в него можем да видим мислещи
роботи и компютри. Ето как „ЕНЦИКЛОПЕДИЯ ГАЛАКТИКА“
обяснява следното значение за робот: механичен уред, създаден, за да върши
работа вместо човек. Отдел „Пласмент“ на Сириуската кибернетична корпорация
представя робота като „вашето пластмасово другарче, с което ви е приятно да
прекарвате времето си“. Марвин е много готин образ.
Компюрите, които
навлизат масово в обръщение през 70-те години на ХХ век, достигат през
Желязната завеса и в България. През
80-те все още са рядкост, но вече има първите компютърни зали в много училища,
разбира се, те са родната марка „Правец“, на черно може да се купи истински
компютър втора ръка. А в литературата те са вече мислещи, чувстващи, могат да
се гневят и да се сърдят. Тогава си копирах този цитат: „— О, господи —
измърмори Форд и като се отпусна тежко на някаква преграда, започна да брои до
десет. Ужасно го безпокоеше подозрението, че един ден разумните форми на живот
ще забравят как се прави това. А броенето е единственият начин, но който
човеците можеха да демонстрират своята независимост от компютрите.“ Днес хората
се страхуват от AI, а не трябва.
И още един от любимите ми
цитати. „— Отказвам да приведа
доказателства, че съществувам — казва бог, — защото доказателствата изключват
вярата, а ако няма вяра, аз съм нищо.“ Големите писатели отговарят и на такива
въпроси: какво прави бог, докато Космосът се превръща в обитавано пространство.
Но ако има ключова фраза, която трябва да се запомни от
„Пътеводителя“, това е „Не се паникьосвай!“. „Вселената е
огромна, странна и безразлична — така че се отпусни, вземи си хавлията и не се
паникьосвай.“
Какво най-много харесвам в английската
литература? От Байрон насам идеята, че нищо не е свещено. Според Адамс нито
богове, нито учени, нито философи, нито технологии всички се оказват или
некомпетентни, или без значение. Мисля си, че в училище трябва да се учи много
английска литература, защото тя, като никоя друга, учи на критично мислене.
Вторият голям урок – тази абсурдна Вселена, която
е един хаос, съществуващ неясно как, може да бъде управлявана само чрез хумора.
Разбира се, вогоните са космически
карикатурен образ на бюрокрацията и на нейните абсурдни политики. Това е нашият
свят, заклещена в безсмислени структури. Книгата „Пътеводител на
галактическия стопаджия“ на Дъглас Адамс е едновременно научна фантастика,
сатира, философски размисъл и абсурдна комедия, затова тя е един голям роман,
написан от един млад човек за млади по дух читатели.
Без паника! Носете си хавлията!
Коментари
Публикуване на коментар