Чудните котленски килими
Знаем Котел като един от градовете на новобългарското светско училище, но той е един от двата големи килимарски центъра в България. Вторият е в Чипровци. Експозицията „Старокотленски килими“ е уредена в Галатанско училище, построено през 1869 г. – последната за града училищна сграда от епохата на Възраждането и единствената обществена постройка, оцеляла от опустошителния пожар през 1894 г.
![]() |
Музеят на котленския килим - прекрасна сбирка |
Килимарството в Котел се оказа самобитна
традиция, развита благодарение на успешното овцевъдство. Във времето на
Възраждането, когато в градчето се подвизават едни от най-известните даскали,
уредили първите елино-български светски училище, овцете в Котел достигат до
500 000 глави. Те пасат не само в Котленския край, но и по тучните полета
на Добруджа и Тракия. Вълната се използва за производство на аба за местното
население, но и на турската армия. А котленската девойка не може да се омъжи
без богат чеиз, в който важно място заемат красивите черги и килими.
Задължително в него трябва да има четири килимени черги /разноцветни раета,
редувани с геометрични фигури, два козяка /голям и малък/ и един голям пъстър
килим. Въпреки богатия чеиз невестата получава от свекъра си подарък – хурка и
вретено, а всяка свободна минута, която не посвещава на дома и децата,
посвещава на пране, чепкане, влачене на вълна, предене и тъкане. Килимът е
нейната „мала градинка“ с „всякакви цветя дъхави“, но и с шестолъчната звезда,
знак, че младата невеста един ден става хаджийка, защото отива на поклонение на
Божигроб.
В експозицията в старото котленско
училище може да се видят килими на по 150 – 200 години, показани са
най-популярните модели от котленската килимотъкаческа школа – „Динени кори”,
„Огърлици”, „Фучила”, „Къдряви звезди”. Преждите за изработването им
първоначално са оцветявани с природни багрила, извлечени чрез изваряване на
всякакви растения. По-късно навлизат химическите бои, но естествените багрила
имат по-дългогодишна яркост и великолепие. Килимите/чергите са тъкани на
примитивния вертикален стан, като тъканта е с две лица. В колекцията има и един
чипровски килим, който бледнее до яркото великолепие на котленските. Той е
по-семпъл и фигурите разчитат на триъгълника, докато котленските – на
четириъгълника. Друга разлика между двете килимарски школи е техниката на
сноването. За нея първоначално се използва вълнена основа, а по-късно памучна. Добрият
котленски килим трябва да стои прав след като се навие на руло.
На втория етаж са изложени тъканите
икони и картини на самобитните котленски майсторки Стоянка Милева и Петранка
Чехларова, които бележат оригинална връхна точка в съвременното развитие на
килимотъкаческото изкуство. Те пресъздават най-добрите средновековни български
икони и исторически платна на бележити български и чужди художници. Тази
колекция е единствена в страната по своя характер и е една от
най-привлекателните за ценителите на това изкуство.
Едни от най-старите и ценни образци
Коментари
Публикуване на коментар