Иво Милев "Вундеркиндът"
На 11 май 1897 г. Алеко Константинов е убит при Пещера. Убийците се целят в друг, но убиват писателя. Това дава повод на Станислав Стратиев да напише едни от най-тъжните думи в свое есе „Българският модел“: „Тук, дори когато стреляш по друг, умира Алеко Константинов“.
Всъщност заповедта е да се убият всички във файтона.
„Алеко Константинов. Das Wunderkind“ е най-новият опит
в българската литература да се напише пълна и задълбочена биография на Алеко.
(Книгата излиза през 2024 г.) Заглавието е заето от проф. Константин Иречек,
който подобно на Бай Ганьо е Алеков герой, но и негов съвременник.
Иво Милев е изкуствовед, писател и изследовател.
Първата негова книга, която прочетох е „Животът и смъртта на Людмила Живкова“.
Книга, която горещо препоръчвам и която струва ми се е особено актуална днес.
Книгата за Алеко се написана също толкова старателно, прецизно и задълбочено,
като тази за Живкова. Когато говорим за Алеко винаги се вглеждаме в неговата
тъжна лична съдба, парадоксално послужила за избора на прозвището Щастливеца, в
колосалния образ на Бай Ганьо, който като че ли затъмнява този на създателя си,
в изборния процес, който не се е променил много от онова време. Всичко това ще
открием в книгата, но този път център на повествованието е личността на Алеко, вечното
дете. Голяма част от фактите в книгата са ми познати от други източници, може
би затова най-интересни бяха непознатите текстове на Алеко: от детството в
Свищов, от ученическите години, недовършените текстове, както и подробностите
около неговите преводи.
Една книга печели читателите си с първите думи, които
прочиташ на крак, в книжарницата, на задната корица. Бях решила да си купя
книгата, преди да я отворя. Но този текст ме спечели: „На „вълшебното дете“,
„вечното дете“, на непослушното дете на българската литература, веселяк,
развейпрах, лекомислен и палав, този „проблематичен българин“, на когото,
приживе и посмъртно, всеки иска да помага, да дава съвети и напътствия – какво
да не прави и как да го прави, как и какво да пише и какво да не пише, на
човека, „опозорил“ веднъж завинаги българина, сякаш без него ние щяхме да бъдем
различни, на него е посветена тази книга… Иво Милев
Книгата започва със убийството на Алеко и се връща
назад към живота, за да докаже идеята за „вечното дете“ – вундеркинд. Този
подход вероятно е избран, защото според Милев, „биографията на Алеко
Константинов започва да се пише непосредствено след убийството му, на съдебния
процес. Там започва героизацията му и мита Алеко Константинов, там за пръв път
се разгръща тоталното му противопоставяне на неговия герой в степен, че Бай
Ганю убива своя автор.“ Глава по глава Милев разказва сложната и противоречива
лична, семейна, политическа и литературна история на Алеко, за да превърне
книгата в портрет на една изключителна личност.
Денят 11 май е проследен подробно от изследователя, от
решението на Алеко да не се върне в София до злополучните изстрели. „Много
случайности трябваше да се стекат“, за да доведат до насилствената, нелепа и
преждевременна смърт на Алеко Константинов на 11 май – празника на св. св.
Кирил и Методий – 1897 година. Така прокурорът по делото за убийството Хинек
Майер определя 30 години по-късно поредицата от обстоятелства, внимателно
изучени от него в хода на делото, неумолимо водещи към финалната развръзка,
случила се оная нощ.“
И още няколко цитата от предговора на книгата:
Медийният интерес след убийството е толкова силен, че
с месеци пълни страниците на правителствени, опозиционни и независими вестници,
печатат се извънредни издания, некролози, брошури… На твърде висока цена, за
пръв и може би последен път в такива мащаби, един интелектуалец, един писател
е поставен в центъра на общественото внимание, за пръв път ролята и значението
на културния деец получава своята обществена санкция. Макар политическите
озлобления да доминират дискусиите, те се водят именно заради повсеместно
признатото значение на убития. Въпреки политическите дрязги, намесени в
споровете по убийството, противниците са на едно мнение за „бляскавата, светла“
личност, която си е заминала.
Непосредствено след смъртта му д-р Кръстьо Кръстев,
издателят на сп. „Мисъл“, близък негов приятел, започва да пише „портрет“ на
писателя и човека Алеко Константинов. Още тук са начертани основните линии за
възприемане и канонизиране на личността му: „борец за светлина, любимец на
българската младеж“, „безсмъртният творец на Бай Ганя“, „душа кристал, рядък ум
и нежно-чувствуващо сърце“, който е имал „всички качества да стане велик поет“,
в когото се „бе вселил светия дух и бе направил от неговата душа оръжие на колективната
българска душа“, „обикнал България с всичката сила, всичката нежност на оная
обич, с която се обича една сестра, една майка“, „лек, общителен, отворен за
всички впечатления“, намиращ „велика наслада в самия живот, в „сладкия навик на
съществуванието“. Още тук д-р Кръстев прави едно важно разграничение, което ще
подведе цяла линия в отнасянето към Алеко Константинов: като писател той може и
да има недостатъци, но като човек и личност той е изряден: „Алека има нещо,
което стои неизмеримо по-високо от неговите творения. Това нещо е
неговата личност“ (курсив – Кр. Кр.). „Модата да се отрича Алеко
Константинов (като писател – бел. авт.) започна веднага след смъртта му“, пише
Александър Балабанов, „да се демонстрира пренебрежение към Алеко Константинов,
за да се покаже сериозност и ученост“. В същото време още тогава започва да си
проправя път и друга линия, която, ту криеща са, ту излизаща наяве, винаги
остава актуална – принизяването (до пълно отричане) както на писателските, така
и на моралните му, човешки качества.
Първата негова биография пише приятелят му Пенчо
Славейков и я публикува като предговор към съставения от него първи том на
събраните му съчинения (1902). С изящния си прозаичен слог, на места игрива,
другаде тъжна и сериозна в изводите си, творбата и досега остава една от
най-добрите биографии в жанра, писани у нас.
Пенчо Славейков, използвайки документи, архива на
писателя, лични и чужди спомени, стъпка по стъпка, следвайки годините от живота
на Алеко, рисува образа на едно глезено от майка и роднини дете, с възпитание
за ревниво пазено собствено достойнство, гледащо от високо на „гуреливите
свищовлийчета“; после на един честолюбив юноша, лесно увлечен от другарите си в
един разхайтен живот; нещастията, обаче, сполетели семейството му, и страданието
го възраждат – „нещастието събуди, а скръбта закали тая воля“ – и още поредица
от лични и служебни несполуки, както и подтикът на верни приятели отпращат
най-сетне Алеко Константинов в сферата на творчеството: „енергията на
жизнерадостния нехайник, пръскана тъй безумно едно време, бива насочвана сега
от укрепналото съзнание към определена цел“. Като писател Алеко Константинов е
небрежен, нему липсват домогванията за един изряден стил, но пък живостта на
езика, непосредствеността на изказа именно спечелват тази слава и популярност
на неговите произведения. И отново повтореният лайтмотив: „неговата
художествена цена не е голяма, но затова пък обществено-културното му значение
за нас е едно от най-големите“. Със сърце „жертвеник на идеала“, „в живота Алеко
излезе убит, изцяло победен от бай Ганя, в духа и нравствено – изцяло
победител“, пише Пенчо Славейков.
Прочетете тази книга!

Коментари
Публикуване на коментар