В Никея се ражда днешното християнство
Никея (дн. Изник) е град основан е около IV в. пр. Хр. от тракийски наемници, но скоро попада под властта на македоните, а после — на Рим и Византия. Той има стратегическо местоположение — на брега на езерото Аскания (днешно Изник гьолю), близо до дн. Константинопол — на кръстопътно място между Изтока и Запада, вероятно затова се превръща в религиозен център. В Античността е известен с великолепните си крепостни стени, които и днес частично се запазени. По време на разцвета на Османската империя в Изник се произвежда един от най-красивия порцелан.
![]() |
| Базиликата, в която се приема Символът на вярата, 325 г. (Спасителни разкопки -2025 г.) |
![]() |
| Езерото Аскания, както се вижда базиликата днес се намира на самия бряг. Всъщност руините са били под вода десетилетия. Излизат в последните години заради засушаването. |
![]() |
| Схема на Базиликата |
И макар да не намира в един мюсюлмански град Никея се
готви да отбележи 1700 години от провеждането на Първия вселенски събор (325
г.). Честно казано, ако не бях отишла в Изник, нямаше да се сетя за тази
годишнина. В православна България и дума не се чува за кръглата годишнина. А Първият
вселенски събор в Никея е ключов момент в оформянето на християнското учение. Свикан е от император Константин
Велики, за да сложи край на разногласията в Църквата. Основна задача на събора е да разреши спора
между арианите (последователи на
Арий от Александрия) и техните противници относно божествената природа на Христос.
![]() |
| Разбира се, съумях да дойда точно, когато светът се готви да посрещне големият юбилей. |
Въпреки че продължава повече от месец, съборът намира
решение – отхвърля учението на Арий. Приет е Никейският символ на вярата, който
утвърждава, че Синът е „единосъщен“ (ὁμοούσιος) с Отца. Установени са и първите канони.
Съборът
събира около 220–318 епископи от цялата империя, включително и представители от
българските земи (тогава в състава на Тракийската диоцеза). Ами да, в
българските земи е имало християнство доста преди Борис I Михаил да го
въведе като официална религия. Има запазени и доста раннохристиянски базилики.
На територията на България има и доста апостолски църкви, но затова ще
разказвам друг път.
Арий учи, че: Бог Отец е единственият
вечен, безначален и несътворен. Той е източникът на всичко съществуващо.
Синът
(Исус Христос) не е вечен и не е от същата същност като Отца.
Според Арий, Синът е първото и най-съвършено творение на Бога. Бог го е създал „преди вековете“, за да сътвори чрез него
останалия свят. Следователно, имало е време, когато Синът не е съществувал. Или: Синът е божествен, но е „подобен“ (homoiousios)
на Отца, но не „единосъщен“ (homoousios). Има божественост, но тя е
производна, а не същинска. Светият Дух според Арий също е създаден от Сина — и
следователно е още по-далеч от божествената същност на Отца.
Може днес на нас тези прения да ни
се струват дребнави подробности, но всъщност учението на Арий създава съмнение
в основния постулат на християнството. А той води до следния извод: ако Синът
не е истински Бог, спасението е невъзможно.
![]() |
| Това са гробове, които са възстановени от археолозите |
Тогава вече напълно ясно става какво се твърди Символът
на вярата:
1.
Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и на земята, на всичко
видимо и невидимо.
2. И в
един Господ Иисус Христос, Сина Божи, Единородния, Който е роден от Отца преди
всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден,
несътворен, единосъщен с Отца, и чрез Когото всичко е станало;
3.
Който заради нас човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се
въплъти от Дух Светий и Дева Мария, и стана човек;
4. и бе
разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан;
5. и
възкръсна в третия ден, според Писанията;
6. и се
възнесе на небесата, и седи отдясно на Отца;
7. и
пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.
Тези първи седем члена са съставени на Никейския събор.
Следващите пет са създадени на Втория събор.
8. И в
Светия Дух, Господа, Животворящия, Който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и
Го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.
9. В
една, света, съборна и апостолска Църква.
10.
Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.
11.
Чакам възкресение на мъртвите
12. и
живот в бъдещия век! Амин.

Красива гледка! 
Крадива гледка!
Класическото арианство изчезва към VI век, когато последните кралства
изповядващи арианството в Европа са покръстени в никейската (православна) вяра.
Православната,
Католическата и всички големи протестантски църкви следват Никейския символ на вярата,
където Христос е „единосъщен с Отца“.
Никея става символ на единството на Църквата и на формулирането на
ортодоксалната (православна) вяра. До
днес Никейският символ на вярата
се чете на всяка литургия във всички православни и католически храмове.






Коментари
Публикуване на коментар