Яна Язова "Левски"
Романът на Яна Язова „Левски“ е част от трилогията „Балкани“. Книга писана в най-тежките дни от живота на писателката. Книга, стигнало до читателите десетилетия след смъртта й. Помня дните, в които научих за съществуването на тази трилогия, от книгата на Петър Величков за Язова. Помня и колко бързо стана популярна. Въобще краят на 80-те бе белязан с излизането на бял свят на много арестувани книги.
Първо научих историята около кражбата на ръкописа на
„Левски“, после историята за разчитането на черновата от Петър Величков. След
това се гмурнах в текста на „Балкани“ и му посветих цяла една лятна ваканция.
Заслужаваше си, съдбовна книга. Не просто книга, а епос, написана с романтичен
приповдигнат тон. През цялото време с нещо ми напомняше за Фани Попова-Мутафова
и тетралогията „Асеневци“. Това усещане не съм загубила до днес. Затова и до
днес, като мисля за романа "Левски", мисля за много книги, не само за
една.
В „Балкани“ най-удивително бе старанието на авторката
да не пропусне нито едно късче история, събрано и подредено в една българска
Хемусиада. Не е случайно, че Язова нарича трилогията „Моята библия“, текстът на
романите й звучи библейски величаво.
Дори само предговора „Бурен кръстопът“ да се прочете,
читателят се чувства зашеметен от детайлното осмисляне на историята на великата
планина. Предговорът бих нарекла „книга в книгата“, защото разказва
драматичната съдба на Хемус от легендарните омировски времена до онзи
най-драматичен момент, когато Кръстът трябва да падне, за да се извиси
Полумесецът.
"В началото на XIV век османските пълчища с
викове «Аллах, Аллах!…» се нахвърлиха върху полуострова и стигнаха кръстопътя
на народите. Те намериха българите да бранят сами своята родина. Те се бранеха
сами, въпреки че в едната си ръка държеха меч, а в другата издигаха кръста.
Когато мечът падна от тяхната сразена ръка, кръстът
остана в другата. Българите стиснаха кръста в едната си ръка, като знак, по
който можеха да се различават от турците.
— Ние не щем вашия Аллах — казваха те, — нито неговия
пророк Мохамеда! Не искаме да станем мюсюлмани, не искаме да станем турци!
Ние сме и си оставаме българи.
Загубилият сражението невинаги бива победен.
Българският страшен меч лежеше на бойното поле,
строшен от турския ятаган, но робите не се признаваха победени. Цялото четиринадесето
столетие се изпълни с борби за защита на полуострова срещу османското
нашествие. Едва в началото на XVI век, а именно в 1529 г., нашествието спря при
Виена. От Цариград до Виена се люлееше вече една гъста вълна̀ от червени
фесове, която непрекъснато преливаше през Стара планина. Тя получи ново име —
БАЛКАН.
Исус Христос и Мохамед пророка се срещнаха на БАЛКАНА.
Българите се върнаха от бойните полета и завариха по
домовете си турци.
Цели петстотин години турците наричаха себе си аги —
господари, а българите наричаха рая — роби."
След това Язова подхваща историята за Левски отдалече
и я превръща във величав библейски разказ. Разказ за българския Христос, който
поведе последната битка между аги и рая. Героят ще се възвиси от височината на
своето бесилото, а Хемус ще се превърне в новата Голгота. Затова е толкова
величава неговата история. Подобно на Исус, смъртта на героя не е край, а
начало.
"Денят бе 6 февруарий на
тази 1873 година, паметна по своите жертви, паметна по своята мъка,
година на утвърждение на робството и мрака, в която обаче едно унизително за
човека оръдие — бесилото — послужи за утвърждение на човешките
правдини и на свободата.
Това бе същото онова бесило, което Димитър Общи преди
по-малко от месец време с ужас бе съгледал да се чернее в мрачната януарска
утрина накрай града. То се намираше на празното място при крепостния ров, току
пред лицето на последните къщи, издигнало наравно с техния покрив своите две
чамови подпори, тъй че труповете на обесените се люлееха по няколко дни наред пред
техните прозорци. По-нататък се чернееше карето на казармата, а зад него —
обширното поле на говеждия пазар.
Празното място около бесилото, този ден 6 февруари, бе
изпълнено с неспокойни турци. В тълпата личаха цигани, но можеха да се
забележат добре и турски сановници, дошли направо от конака. Пред тях се
мъдреше мютесарифът, който не слушаше какво се говори и бъбри около него, а с
вдигната глава гледаше към казармата. Цялата войска, която квартируваше в тази
казарма, бе изведена навън и построена в пълно бойно снаряжение отстрани на
крепостния ров.
Тук-таме из страничните улички на това лобно място се
виждаше още нещо — да се щуркат някакви смаяни получовеци, полупризраци, с
облекло на раи, с лица, посивели от безнадеждност, с очи, които бързо се зиркаха
към бесилото, със сърца, които бързо туптяха в свитите им гърди, с безмълвие,
което горко плачеше под тяхната погубена и смазана външност.
Тези призраци се одързостяваха очевидно да се мернат
тук-таме из съседните улички поради сивината на деня, с която се сливаха. Не
можеше да се каже кой е час на деня, утро ли е, или вечер. Те не можеха да
кажат още нещо, силен ли е студът или не, защото зимата бе в душите им. Мраз бе
диханието им.
Тези призраци, всеки ще се сети, това бяха войниците
на Дякон Левски. Последните… т.е. останалото от тайната и велика войска на
надеждата. Но тези окаяни получовеци, тези призраци, бяха истинските и
най-опасни врагове на въоръжените войници, построени върху насипа. Тези бяха
най-страшните свидетели на катастрофата.
Из безнадеждието на тия смазани същества, които се
щурваха в мъглата на този ден около бесилото на Дякон Левски, се роди
впоследствие онзи поразителен кураж, който потресе света.
Защото едно бесило като това е ужас, но и кураж,
отчаянието е сила, нападението е величие, безсилието е армия, която има за
оръжие духове, и това е най-страшното оръжие на света.
/…/
В този последен миг, изправен пред мрака и вечното
безмълвие, когато, за да се бори, той нямаше да има вече глас и да вика, в този
предсмъртен миг, когато губеше земята, той отправи поглед и отвисоко изведнъж
видя всичко: турците около себе си, войската върху градския ров, но зърна и
онези сиви получовеци, онези призраци, които се мяркаха отдалече по околните
улички, които му пращаха погледи отчаяни, съсипани, унищожени. Той ги позна и
сърцето му се надигна в гърдите.
— Братия!… — извика с всички сили
той. — Наистина аз съм първият, но след мене идат хиляди!…"

Коментари
Публикуване на коментар