На Ивановден приключвали маскарадните игри, провеждани по Нова година
Ние,
българите сме много древен народ. В преживените хилядолетия са запазени много
традиции, с които дедите ни гонели злото и предизвиквали идването на доброто,
веселили се и се черпели, танцували, надигравали се и разигравали стотици и
хиляди ритуали за здраве, берекет и щастие. Освен, че тези традиции им носели спокойствие,
защото те били добра магия за благоденствие и благополучие, им носели и много
радост, трепетно очакване и надежди.
Все още много от ритуалите за Йордановден и Ивановден са живи. Двата
празника, въпреки дълбоката си православна символика, пазят много древни
езически практики. Вярва се, че на Йордановден се слага края на Мръсните дни, а
със светенето на водата се измива присъствието на всяко зло. То е прогонено и в
света отново царува ред и хармония, на Ивановден приключват всички възможни
маскарадни игри, които се провеждат около Нова година. Старата година си е отишла,
дошла е новата, опасното време на прехода е отминало. Отново започват годежите
и сватбите, защото до великите пости остават броени дни.
На Ивановден се почитат кумовете, младите отиват в дома им с обреден хляб,
вино и месо, за да им засвидетелстват благодарност и уважение, защото Йоан Кръстител се счита за
покровител на побратимството и кумството – наричан е още Кум Иван. В по-малките
населени места, тази практика, доста трансформирана, се спазваше почти до края
на ХХ век.
Богоявление
(Кръстовден, Водици, Водокръщи), отбелязван от православната църква на 6 януари, е третият по значимост християнски празник през годината. Според евангелския разказ в този
ден Исус Христос е покръстен във
водите на река Йордан. Небето се отворило и Светият
дух се появил, затова и
празникът се нарича Богоявление.
Вярванията са, че на този ден водата се
пречиства, след което придобива голяма сила, откъдето пък идва народното название на празника Водици и Водокръщи.
Навлизане на мъжете във водите на Тунджа |
От богоявленските народни традиции най-голям интерес
предизвиква традиционното мъжко хоро във водите на река Тунджа в град Калофер.
През 2017 г. градът кандидатства за
вписването на ритуала в световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Хорото в Калофер |
Всъщност Богоявление или Водици е първият ден от
обредната триада празници, в които основно място заема водата. На Богоявление
тя се свети и свещениците във всички населени места обикалят домовете и
обществените сгради, за да ръсят с нея. На
следващия ден – Ивановден, отново в
почти всички краища на етническото землище са запазени ритуали, свързани с
обредно къпане на младоженци, на именици за здраве и берекет. На третия ден – 8
януари се чества Бабинден, като ритуалът повелява да се къпе бабата, която
довежда на този свят новия живот, а невестите, на които е изродила децата да я
почетат, даруват и да и полеят вода да се измие.
Много любопитно е, че съвременната празнична система не
зачита тази древна обредна свързаност, Богоявление и Йордановден се честват по
нов стил – на 6 и 7 януари, а Бабинден се празнува на 21 януари, т. е. по стар
стил.
В русенското село Тръстеник е съхранена практиката коледарите, облечени в празнични носии, да обхождат на коне
домовете на по-заможните хора като пеят коледарски
песни. Обикалят и някои съседни селища - Две могили, Мечка, Червен, където посещават домовете на близки
и познати. И в Тръстеник, както в повечето села от региона
къпят младите зетьове, като тази дейност се извършва от ергените. Ако някой
младоженец се опитва да се скрие, го отвеждат насила на чешмата, къпането е
символично и вместо сапун се използва парче керемида,
водата е или много студена или прекалено гореща, а кърпата за бърсане - мръсна. На
другия ден, сутринта, младоженците се отвеждат „на геран" и този път ги
къпят с чиста вода - за здраве.
В други краища на България са запазени традиционни
маскарадни игри. Днес интернет пространството и новините отделят специално
внимание на възстановките на старите традиции. На Богоявление и Ивановден в
Елин Пелин играят деведжиите. Това е маскарадна игра, разновидност на
сурвакарските или кукерските игри, в която участват само младежи, които очакват
своето пълнолетие. Обредната игра е сватба – един от тях е пременен като булка,
друг като младоженец, трети като кум, останалите заемат ролите на сватбари. Задължително
имат магаре с дисаги, водено от магарищар, гайдарджия, тъпанджия. След
обиколката на махалите, свиренето и танцуването, цялото село се събира на
площада да се весели с маскираните.
В село Габра, община Елин Пелин,
пък правят „Джамал“. Джамалите са
ергени, маскирани със страшни маски, обикалят селото, за да прогонят злото,
като също разиграват сценки.
Камилата пък е обичай, който се
провежда из Ловешко. Може да се наблюдава ежегодно в село Йоглав, където
ергените изработват своеобразна „камила“ от дърво и чул и я развеждат из къщите
за здраве. След това всички се събират на селския площад, където се веселят за
здраве и берекет.
Кьорава кобила |
Още информация за общото и
регионалното в Ивановденските традиции в пространен цитат от Веселка Тончева от Института за етнология и фолклористика с
Етнографски музей при БАН в интервю за Агенция „Фокус“:
"Къпанки", пренасяне през реката |
Веселка Тончева: Освен, че след като се е правело къпането на младоженци и именици, както и след като водачът на коледната чета се е водел на селската чешма, се е играло хоро на мегдана, съществуват и обредни хорà на Ивановден, свързани със самата обредност. В Североизточна България например когато водачът на коледарите се води на р. Дунав, за да бъде къпан, към реката се отправя шествие от конници, а след завръщането си в селото, те правят т. нар. „конско хоро“. В с. Реселец, Плевенско пък се прави „мокро хоро“ след като се направи „пренасянето през реката за здраве и берекет“.
Фокус: Различно ли се отбелязва Ивановден в различни части на България? Ако да – как?
Веселка Тончева: Както споменах, обредността от с. Реселец, Плевенско – тя е например регионално специфична и не се прави другаде в България. Причината за съществуването ѝ е това, че всеки десети човек в селото е с името Иван или Иванка и празникът е много почитан. Фолклорното название на обичая е „Къпанки“, защото и тук се прави къпане на Ивановден, но по-интересното е пренасянето от двама мъже на хората – първо жени, а после мъже и деца, през местната река Ръчене. Това носи здраве и сила през цялата година и е против всякакви болести. На другия бряг чака трапеза, на която присъства иконата на Св. Йоан Кръстител, но и вино, ракия, пити, баници и който каквото е приготвил. Разбира се, вероятно могат да се посочат и още различни регионални варианти на празника, но повечето от тях са останали в миналото.“
Напяване на пръстени |
Така в празници и веселие
минавала най-тежката част от зимата. През януари и февруари има съхранени много
празници и ритуали. Много бързо обаче идвало времето на Прошките. Затова
Заговезни са последният повод за буйно веселие преди 48-дневния великденски пост.
към "На село е най-добре"
и интервю на цитираната от мен Веселка Тончеваhttp://www.bitelevision.com/kakvo-znachat-ritualite-za-jordanovden-i-ivanovden/
към "На село е най-добре"
и интервю на цитираната от мен Веселка Тончеваhttp://www.bitelevision.com/kakvo-znachat-ritualite-za-jordanovden-i-ivanovden/
Коментари
Публикуване на коментар