Кога и къде Яворов се ражда като поет на любовта
Датата 1 януари обикновено означава началото на
нова година, но тя е и рождена дата на най-големия български поет на любовта –
Яворов. На 1 януари 2008 г. се навършват 130 години от рождението на основоположника
на любовната лирика в българската литература.
Интересно е да си спомним
кога и къде Яворов израства и се оформя като поет на любовта. Отговорът на въпроса
„къде” е много лесен - в „Мисъл”, списанието на д-р Кръстев. Доста
по-многословен е отговорът на въпроса: кога става това?
В края на
1897 г. в „Мисъл” се получава стихотворението „Луди млади”, написано от никому
неизвестния „П. Кр”, или Яворов дебютира в „Мисъл” с любовна творба. Освен дебютът
и финалът на публикациите в „Мисъл” са белязани
със знака на любовта – и ако в кн. 7, г.8, т. е 1898 е публикувано „Луди млади”,
то в кн. 7-8 на г. 17, т. е. 1907 са отпечатани „Клеопатра” и „Месалина”. Между
нежната непосредственост на „Луди млади” и страстната копнежност и философичност на „Цариците на нощта” е
заключен светът на любовта за Яворов. Или „Мисъл” е онова текстово поле, върху
което Яворов се изгражда като поет на любовта.
Друга, неповторима не само в творчеството на
Яворов, но и в българската литература любовна творба - поемата „Калиопа” обръща вниманието на единствения по
онова време литературен законодател д-р Кръстев към никому неизвестния
телеграфист. В началото на 1900 г. Яворов получава пощенска карта, в която,
по-обичая на онези романтични години, критикът изразява възторга си от уникалността
на поемата. Яворов твърди: „Ако Кръстев е направил нещо за мен, то е с тази
карта” .
Все пак нито „Луди млади”,
нито „Калиопа” са достатъчни, за да бъде разпознат Яворов като основоположника
на любовната лирика в българската литература. Годишнините на „Мисъл” (от 1898
до 1907) съхраняват почти цялото Яворово творчество, но две от тях – тези от
1905 и 1906 са белязани със знака на любовните диалози на поета с две негови
музи – Дора Габе и Мина Тодорова. В кн. 4 пък от 1906 г. е отпечатано стихотворението
„Стон”, за което Ганка Найденова твърди, че е написано за Лора (по-късно
познато със заглавието - „На Лора”).
Канонизираната :) |
Неканонизираната снимка |
Списание "Мисъл" |
Много интересен и показателен за Яворовия
поетически натюрел е цикълът „Дневник”, отпечатан в кн. 6-7 от 1906. Там в
единно текстово поле са отпечатани – „Теменуги”, с които според изследвачите
приключва диалогът Яворов-Габе, „Две хубави очи”, чиято вдъхновителка е Мина
Тодорова и „Стон”, за което Ганка Найденова, а след това и всеки уважаващ себе
си яворовед твърди, че е отклик от първата среща с Лора Каравелова. Каква е истината, и на кого е посветено
„Стон” е тема на друга история, но „Дневник” е последното ярко доказателство за
това, че в „Мисъл” от 1905 и 1906 г. авторът на „Градушка”, „На нивата”, „Арменци”
и „Заточеници” отгръща нова страница в българската литература – тази на
любовната лирика.
Статията е публикувана за пръв път във в. "Нива", 2008 г.
към "От старите ми файлове"
Статията е публикувана за пръв път във в. "Нива", 2008 г.
към "От старите ми файлове"
Коментари
Публикуване на коментар