От в. "Дунавска правда", 1986 г.
Некрополите в Батин и Тръстеник
/По въпроса за етногенезиса в Русенско през 9 – 10
век/
Изчерпателното проучване
на всеки археологически паметник налага не само да се представи фактически
материал, но и да бъдат установени както датата на възникването и
просъществуването му, така и да се определи етническата принадлежност на
населението, което го е оставило.
Успоредно с изтъкнатите
характерни за християнския способ на погребване, черти в проучените некрополи
са установени и особености, които са продукт на по-стари езически вярвания и
традиции. На тези древни обичаи се дължи изгарянето на трупа от гроб № 63 на
некропол Батин 2, нехристиянската ориентация на част от погребаните,
поставянето на трупа в изпънато състояние или със свити крака, но настрани, погребването
по корем на покойника от гроб № 20 на некропол Батин 1, некръстеното положение
на ръцете на някои от мъртвите.
Тези отличителни белези в
обреда на погребване се срещат в езически прабългарски гробове от 8 – 9 век,
проучени на територията на съвременна България. Погребването на черепа или
по-скоро на глави е било обичайно за тюркските народи. Наличието на такива
гробове в ранносредновековните некрополи у нас се свързва с прабългарите.
Приема се, че гробовете, в които са намерени само черепи, са принадлежали на
войни, паднали в сражения далеч от родните огнища. Погребването по корем се
тълкува като стремеж на живите да попречат на мъртвите да излязат от гроба и в
образа на зловреден дух да им нанасят щети.
Езическите белези в обреда на погребване на мъртвите от разглежданите
некрополи показват, че не е минало много време от покръстването на България.
Паралелно с начина на погребване за определяне на
времето, през което са функционирали некрополите и етническата принадлежност на
мъртвите в тях спомагат и откритите в гробовете предмети. Обичаят да се
поставят в гроба животни или части от тях е неразделна част от по-старите
езически погребални традиции. При проучването на некрополите от Нови пазар,
Девня, Варна и др. също са открити животински кости. Посочените некрополи са
датирани в 8 – 9 век. Поставянето на животни – жертвена храна в гробовете се
приписва на тюркоезичното население, към което принадлежат и прабългарите.
Късове от гърнета, открити
в някои от насипите на гробовете, са веществени останки от поменални обичаи.
Натрошени гърнета са намерени в гробове на двуобредните некрополи Галиче,
Преслав и др., етнически определени като славянски.
Открити в некрополите
обици, мъниста от огърлици, пръстени, копчета са идентични с тези, намерени в
много археологически обекти не само на територията на България, но и в земите,
където е живяло славянско население. Те са датират в период 9 – 10 век.
Изследването на трите
некропола от Батин и Тръстеник даде възможност да се запознаем с тези
паметници, оставени по време на покръстването на българския народ и
непосредствено след него. Изтъкнатите различия в чертите на обреда и гробния
инвентар показват, че християнизирането в България е продължителен процес, в
който заедно с християнския начин на погребване съжителствуват и някои обичаи и
традиции, присъщи на езичеството. Чрез подробно изследване на обреда и
инвентаря, съпровождал мъртвите, се установява, че погребаните в разглежданите
паметници имат славянски и прабългарски етнически произход. Дълбоките политически
и социално – икономически промени, които настъпили в България през 9 – 10 век,
довели до постепенното сливане на двата етноса в единна българска народност.
Както показват теренните
проучвания, селищата, на които принадлежали некрополите до Батин и Тръстеник,
продължили съществуването си и през периода на Втората българска държава.
Русенският край пада под
османско владичество през 1388 година. В съдбоносните векове на робството
огнищата на селищата от средновековието на Кале баир и Черновода не загаснали.
Населението им, подложено на гнета на поробителя, подгонено от чумни епидемии,
потърсили по-удобни места за заселване. За известно време жителите от селището
в местността Черновода намерили спасение в Балкана, а по-късно се завърнали и
засели в северната част на днешното село Тръстеник. Към средата на 15 в. Батин
наброявало 53 домакинства.
И двете села през 15 век
били обложени с данъци, които трябвало да плащат на охраната от крепостта
Чернови /Червен/.
Коментари
Публикуване на коментар