Чеиз на невестата
Чеиз на невеста
Тъканите
представляват съществен дял на традиционната българска материална култура. В
местния бит са се ползвали тъкани от животински произход (вълна и коприна) и
растителен произход (лен, коноп, памук), ползвали са се домашно и фабрично
изпредени прежди с различна дебелина и качество. Според практическото
приложение и функции на тъканите се оформят следните видове: тъкани за облекло;
тъкани за домашна уредба; тъкани за стопански нужди; тъкани, свързани с обреди
и обичаи.
Мария Русева - информатор |
Най-пълно домашните тъкани могат да бъдат обхванати
чрез невестинския чеиз, който булката трябва да занесе в дома на съпруга си,
като в чеиза се включват тъканите, с които булката дарява ключовите фигури в
сватбения ритуал, а така също и тъканите, предназначени за бъдещия дом.
Мария Русева,
родом от село Брестовица, ни разказа, че към средата на ХХ век в сватбения
ритуал е съхранена и действаща традицията булчинският чеиз да се изработва
така, че да включва всички необходими тъкани за бъдещото семейство. Чеизът на
булката трябва да е като обем една кола,
като в него са включени тъкани от т.нар. дебел
и тънък дар. Ако чеизът е на
по-заможно момиче, изработен с мярка и предвидливост, тъканите от него трябва
да стигнат на жената до края на живота ѝ. В средата на ХХ век в село Брестовица
все още се пазела традицията залюлее ли се в дома момиченце, да започне
изработването на чеиза му.
Нашиванки |
В дебелия дар основно място заемат два дюшека: единият,
пълен с вълна, предимно ерина и постриг; другият – с памук. Дюшеците са
се постилали направо върху рогозките в дома, като са служели за спане на цялото
семейство. Семейството се завивало с общ юрган, като за изработването му се
обединяват усилията на двата рода. Лицето и хастарът на юргана се изработвали
от семейството на девойката, а пълнежът се донасял от свекървата. Юрганът се е
изработвал на специален ритуал „Нашиванки“, който се организирал в четвъртъка
преди сватбата.
Тъкани от невестински дар |
В чеиза на
булката трябвало да има две черги (по около 8 – 9 метра всяка), една вълнена, другата
конопена. С конопената черга булката застилала стаята си, като стане „трудна“,
защото била лека и лесна за тупане. „Черга“ в Брестовица наричали и квадратна,
обикновено едноцветна, завивка, която семейството използвало в по-топлите дни. (Снимка
24. Чеиз на младоженка – от нашиванки,
по проект „Експониране на местното историческо, етнографско и природно
наследство на община Борово“.)
За даряване, а
и за бъдещия дом се изработвали късани
възглавници и ковьори. Късането е модна през
тази епоха техника на тъкане, посредством която се изобразяват различни фигури
и мотиви, обикновено по модел. В дара на булката трябва да има около 40 такива
възглавници, най-красивите от които се дават дар на свекър, свекърва, побащим,
помайчим, зет и др. Такава късана възглавница младият мъж – годеник или съпруг –
слага върху седлото на коня си, тя е знак за любовта между двамата млади, като
мотивите на такива възглавници са пауни, гълъби, кончета. Възглавницата се тъче
с ярки цветове върху тъмна основа.
Възглавниците
се ползвали усилено в домовете на местните и за спане, и за сядане около
софрата, особено за жените, които сядали на колене, за да могат бързо да станат
и шетат по поръчка на старите. Възглавниците за сядане се пълнели със слама.
По-богат и
разнообразен е тънкият дар.
Мотив от пешкир за дар |
Основна част в
тънкия дар заемат платната. За булчинския дар се тъкат тънки и фини платна, от
тях основно се изработват ризи. В дара на булката трябва да има минимум 14 – 15
мъжки и женски ризи, които след 20-те години на ХХ век са със семпла бродерия;
най-богато и красиво се бродира ризата, предназначена за зетя – бъдещия съпруг.
Мотив от пешкир за дар |
В средата на ХХ
век се тъче тъмно, предимно памучно платно за рокли, предназначени за дар на
бъдещата свекърва, помайчима и т.н.
В дара важно
място заемат късите пешкирчета, изтъкани от фино платно, наплетени с фини конци
от макара, предимно с модел „пеперуда“.
Кърпа, наплетена с мотив "пепруда" |
Дългите пешкири
се тъкат отделно, те са богато орнаментирани с мотиви още при тъкането и завършват
с богати и красиви дантели, плетени на една кука. С такива пешкири са били
украсявани огледалата или портретите в стаите. Такъв пешкир се тъче обезателно
за зетя, както и за знаменосеца в сватбеното шествие.
Важно място в
невестиния дар заемат престилките, обикновено „коренки“, с които се е носел
пещималът (задната престилка при беленските хърцои); след 30-те години друг вид
семпла престилка, наречена „ута“, се е запасвала върху роклите от домашно
платно.
Коренка |
В дара е
необходимо да има месали, миндили, бохчи, трапезници, заръчник, кърпи за глава,
изтъкани и украсени според вкуса на бъдещата невеста. За мъжете са били тъкани
пояси и навуща. Червеният вълнен пояс се е използвал в празнични дни, а тъмният,
обикновено тъмносин – в делник.
Миндил за бебешка люлка - за момче и момиче |
В дара на булката трябвало да присъства предварително
приготвена люлка за децата. Люлката се е изработвала с вълнен вътък на памучна
основа. Тя е давала възможност на бъдещата майка да я украси и нашари така, както въобръжението ѝ подсказва; колкото по-пъстра,
по-писана, толкова по-добре. Булката
изтъкавала специална малка къса чергичка, наричана „миндил“, в единия ѝ край
шарките били в преобладаващо синьо, в другия – в преобладаващо червено. С този
миндил се увивало бебето докато е в люлката, като според това дали в люлката е
момче или момиче, се виждал червеният или синият край.
Невеста в хърцойска носия, с престилка коренка, скършено забраждане |
Носията на
беленските хърцои е в преобладаващо тъмни цветове – ризата е с бродерия от черни,
кафяви или червено-кафяви квадрати, пещималът – тъмносин, коренката също е в
тъмни цветове. Ярко и цветно петно в семплия местен костюм е ялъчката. Това е малка, красиво орнаментирана
кърпичка, която се втиква отпред на престилката. Изработката на ялъчки също
дава възможност на девойките да изявят творческите си възможности. Разбира се,
всяка от тях е било необходимо да се съобразява с финансовото положение на
родителите си и възможността им да ѝ закупят тънки, фини, фабрично обработени
прежди.
Публикации:
в. "Форум" 2015 г.
"Фестивален вестник", бр. 1, 2015 г
книгата ми "Истории от вчера"
към "На село е най-добре"
Публикации:
в. "Форум" 2015 г.
"Фестивален вестник", бр. 1, 2015 г
книгата ми "Истории от вчера"
към "На село е най-добре"
Коментари
Публикуване на коментар