Поклонение пред вярата
Пътуването, за
което ще разкажа се случи в далечната 2008 г., беше пътуване за поклонение пред
Великата Рилска обител и мощите на
българския светец – патрон на манастира. Макар че беше лято, разбира се,
валеше, а облаците над нас ту
заплашително се надвесваха, ту весело се разлитаха по небето. Лято, палаво и
безгрижно, не можеш да го разбереш кога се смее и кога се сърди.
Поклоническите
пътувания в миналото били свързани с
определен празник, датата на нашето е
произволно избрана, а и разбира се, днешният човек едва ли е склонен да
се отдаде на вярата си така, както човекът на средновековието. /Ставала съм
свидетел на неистово религиозно усърдие, на религиозен екстаз в Букурещ и Киев,
но не в България/. Съвременният българин е по-скоро турист или поне така
изглежда отстрани. Поклонението пред българските светини той извършва по-скоро от почит към националните ценности,
отколкото от православно усърдие. И дори да си е поставил за цел да отиде да се
помоли на чудните мощи или да побеседва с мъдър духовник или дори да избегне стреса на съвременния живот, пак
нещо няма да е наред, ако душата не е усетила необходимостта да се докосне до
християнството като висша святост.
Рилската
природа е неповторима и дори няма нужда да се възхвалява, само трябва да се покаже.
Поклонничеството
възникнало през Х век. През различните векове поклонниците пътували пеша, с
волски каруци, по-късно с теснолинейка, пътували с часове, с дни и нещо в
неудобствата на пътуването имало много общо със средновековното усърдие да се отстоява
вярата с пренебрежение към материалните удобства и блага.
По пътя към
манастира били разположени множество метоси. През Възраждането Рилският
манастир имал около 50. Този метох е „Орлица”, намира се на 18 км от манастира.
Метосите служели за подслон на пътуващите, защото изминаваните през деня
разстояния били кратки. В „Пътувания по България” прочетох, че от Русе до
Търново се стигало за седем дни с файтон, така че метосите били съвсем необходими и твърде функционални.
Между другото в този метох пренощували мощите на Свети Иван Рилски в паметната
1469 г., времето на пренасянето им от Търново до Рилския манастир.
Около
манастира няма къде да спреш - коли, автобуси, сергии, всякакви ухаещи вкусотии
изкушават обонянието и духа. Каква ти вяра, истински панаир и то постоянен. Такава си е
балканската култура, невероятна компилация от възвишено и земно. Манастирът,
символ на православното отшелничество, на висшата духовна отдаденост на Създателя, е заобиколен
от пазарна суета и съблазни на светския живот.
Влязохме през
„задния” вход и попаднахме на един от
музеите, който показва бита в обителта. Може да се види всичко – съхранени
облекла на пандурите – пазачите на манастира, всякакви предмети и вещи от манастирската
магерница или от стопанския живот.
Живописните
облекла на пандурите.
Възстановена е
стаята, в която те нощували. На стената се вижда снимка на стражева кула, преден
пост на наблюдателите в тежките времена на робството. Такива кули охранявали
спокойствието на манастирското братство и на поклонниците. Всъщност манастирът
си е бил винаги средновековен замък, а архитектурата и порядките в него говорят
за съхранена държавна традиция.
За да не
отегчавам разказа с подробности ще кажа само, че предметите в музея впечатляват
с размерите си – всички битови съдове, пещи, казани, волски коли са огромни. Това
каменно чудовище е пещта за хляб.
Да кажа все
пак няколко думи и за манастира, основан е през Х век от Иван Рилски по горното
течение на Рилска река. Днес той е символ на България и е включен в световното
историческо и културно наследство. Намира се в близост до село Пастра, недалеч
от мястото на първоначалното му основаване.
Той е най-големият
български манастир, ставропигиален, което ще рече, подчинен директно на
патриаршията, а не на някоя от епархиите; разположен е на площ от 8800 кв. м.,
като застроени са 5500. Дворът има
формата на неправилен петоъгълник.
Нещо, което е
изключително любопитно и не мога да се въздържа да не повторя - манастирските
сгради са на четири или на пет етажа, като при тези на пет етажа, видими са
четири, това е строителна хитрост, използвана в годините на турското робство.
на един обикновен човечец, дошъл тук от
схлупената си мрачна хижица, захвърлена
някъде в бедно малко селце. Не всички български градове и села са имали
величествения и достолепен вид на Копривщица.
Невероятната
хубост на рилската природа е съхранена и зад манастирските врати, а погледът
нагоре към върховете не може да не ни наведе на размисли за величието на
природата. Следващата снимка е една от любимите ми, защото показва как
манастирът се вписва сред величествените гори и върхове, а те сякаш опират в
небето. Колко ли могъщо ще да е изглеждало това
е с пет купола, с три
олтарни ниши и два странични параклиса. Иконостасът и иконите са невероятни. Стенописите
са завършени през 1846 г. и са дело на много майстори, най-известният сред които
е Захари Зограф. В манастира има музей на иконите, в който може да се видят
образци, създадени между 16-ти и 19-ти век. По-късно в интернет прочетох, че в
църквата има икони и от 14 век. До външната стена на църквата е гробът на
Неофит Рилски, доайенът на българското учителство.
Главната манастирска църква
„Рождество Богородично” е строена между 1834 и 1837 г. от майстор Петър
Иванович. Храмът
имах и късмет да посетя манастира след обновяването
на стенописите. Още от входа погледът ми
се спира върху дългата виеща се опашка пред мощите на светеца. Аз,
средностатистическият българин, възпитан в правилата на православната вяра, не
можех да не се наредя на нея, за да преклоня глава пред Рилския светец, дори ей
така – за здраве. Застанах кротко след последния чакащ и мислено се предадох на смирението.
Тогава стана чудото – обзе ме спокойствие и съзнание за нищожност. Два пъти съм
изпитвала това чувство - пред мощите на Свети Иван Рилски и пред мощите на
Свети Димитър Басарбовски. От ума ми изчезна всичко, което таях като лично
самочувствие и разбрах, че нито високата култура, нито високите технологии,
нито високите доходи имат значение. Аз, съвременният презадоволен и
преинформиран човек, бях същ сродник на своя предшественик от Х или ХІІ век.
Дотук в моя
разказ доминира културно-историческото преживяване. Тържеството на вярата идва
в момента, когато влезеш в църквата. Тя те поразява с размерите и пъстротата
си,
в. „Форум”, бр. 4 от 2012 г.
към "Пътуванията ми из България"
към "Пътуванията ми из България"
Коментари
Публикуване на коментар