Трявна – възрожденски топоси
Трявна от миналото е люлка на
резбари и иконописци. Новият град е красив,
чист и привлекателен, препълнен с туристи, особено през летния сезон. Царица
сред сградите в новия град е общината.
Разбира се, средоточие на туристическите
пътувания е старият град – обявен за архитектурен резерват с 140 запазени
обекта. В него са съхранени всички възрожденски топоси – църквата, училището,
кафенето, часовниковата кула, дюкянчетата, моста, двукатните къщи с големи порти
и високи дувари. Очарованието се пази от спокойствието на калдъръмените улички
и от усещането, че тук нещо се е променило, но и нещо е запазено завинаги
непроменено.
За църквата „Свети Архангел
Михаил” се говори, че е създадена още във времето на Калоян, но вкопаването й в
земята, показва, че е обновявана или строена наново през турско време – 1819 г.
Олтарът е уникален, дърворезба на майстор Витан Коюв - млади, а владишкият трон е изработен
от самия поп Кою Витанов.
Като във всеки възрожденски град
църквата е в непосредствена близост с училището, Школото, както го наричат в
Трявна. В него е учителствал стария Славейков.
Сега Школото е място на постоянни
и гостуващи експозиции. Най-интересна за мен беше класна стая от взаимоучителната
метода. На първата маса сядали най-малките, които пишели буквите в пясък. На
втората, тези, които пишат на панакида с калем. На последните чинове -
най-големите, усвоили писането с мастило. Било време, когато имало много деца,
малко учители, затова по-големите ученици обучавали по-малките, а в една класна
стая се побирало едно настоящо селско училище, непреборено от оптимизацията. В
Школото видях невероятна експозиция на стари часовници и други старинни
измервателни уреди.
В центъра на възрожденския
ансамбъл - на възрожденския площад се
издига прочутата часовникова кула, строена в началото на ХІХ век.
Друг знак на Трявна е Гърбавият мост.
Чаршията с дюкянчетата само на
пръв поглед пази възрожденската атмосфера, стоките са съвременни, а рекламата унищожава усещането за връщане в
миналото.
Но какъв ти туризъм, без реклама.
А Трявна буквално е претъпкана с туристи. Не можеш да направиш нито една
снимка, без на нея да запечаташ случайно преминаващи хора.
Разбира се накъде без чешмата,
друг възрожденски знак за напредък и цивилизованост. Тази малко е модернизирана,
а водата със сигурност се отчита за сметка на общината.
Двукатните къщи с големи чардаци,
високи дувари и огромни порти са образци на ранновъзрожденска архитектура.
Най-прочута в Трявна е Даскаловата къща. Днес тя е музей на резбарското
изкуство. Къщата пази историята за изработването на двата великолепни тавана в драматичен
облог между майстор Димитър Ошанеца и неговия помощник Иван Бочуковеца. Победил
разбира се старият майстор, но и младият се представил достойно. В къщата се
съхранява сбирка от резбовани скулптури на български ханове и царе, работи на
самобитен майстор.
Напълно уникален не само за
Трявна, но и за България е Музеят на азиатското
и африканско изкуство, разположен в стара баня, на комина, на която гнездят
щъркели.
И разбира се не на последно място
Трявна е родното място на Ангел Кънчев и на всички деца на дядо Славейков от
Иван до Пенчо. Преследван от търновския владика, заради това, че го осмял в
песен, Петко Славейков учителствал от град на град. Един ден пристигнал в
Трявна, бил млад, хубав и духовит даскал. Веднага хвърлил в смут тревненските
девойки, защото използвал като силно оръжие поетичния си таланат. Пишел им
кратки стихчета като: „Не развявай, Радке ле, таз косица. Не остана, Радке ле,
в мен душица”. Но даскалът бил беден, богатите тревненки се изпоженили, той
изпадал в мрачни настроения и ходел да пише стихове на спокойствие в гробищата.
Провървяло към началото на 1853 г. - венчал се за Ирина Райкова, чорбаджийска
дъщеря, бащата подарил къща на младото семейство, сега – музей, Петко работил в
класното училище и го нарекъл Даскалоливница. Великолепната Трявна го задържала
за кратко, но пък винаги се връщал в нея. Тук се раждали и растели неговите
деца. Всъщност градът на Петко Славейков е Цариград, той го привличал неудържимо, бил неговата
обетована земя. От 1864 г. заминал за Цариград
за дълго - да редактира българското издание на Библията. Оттам си идвал един
път в годината и то след безкрайни напомняния на Ирина.
Така че Трявна по-скоро е градът на Пенчо Славейков. Снимах се и пред неговия
паметник пред библиотеката, но съм горещ почитател на ренесансовото
неспокойствие на стария възрожденец и на
неговата прекрасна Гергана. Затова слагам тази снимка за финал на моя разказ.
в. „Форум” – бр. 19 и бр. 20 – 21 от 2011 г.
Коментари
Публикуване на коментар