Такията като благословия
Преди
години докато събирах материали за традиции на беленските хърцои, ми попадна изданието
„Народната памет разказва“ /обичаи, празници, традиции в Ценово/, 2007 г. „Издание”
е смело казано, защото от някого получих папката с разпечатан или копиран текст.
Вероятно „ръкописът” някъде има официална публикация. Авторката Анка Ирманова
от Ценово е местна учителка, читалищен деятел и краевед. Празници и обичаи бяха
придружени със записани песни. Прочетох с интерес ценовските традиции, но
особено любопитно за мен беше съдържанието на книжката. Ирманова е родена през 1931
г. Това ми подсказа кои празници и ритуали от сложния празнично – обреден
календар на българите са съхранени като активни, макар и десакрализирани, в
началото и първата половина на ХХ век. От текста ставаше ясно, че авторката
разказва видяното и преживяното, но и научено от по-възрастни.
Промяната
в обществените отношения в средата на века видоизменя празничната система и отношението
към старината и древните традиции. В стилистиката на текста открих задоволството
на зрелия социализъм, който успешно „ревизира” и трансформира завареното в нещо
по-добро. Повечето краеведски съчинения носят тази идеологическа обремененост.
Изключенията са рядкост, аз имах късмета да попадна на такова - „Обретеник.
Етнографски очерк”, издадено 1992 г. с автор Кънчо Бакалов. Книгата е истинско
бижу, ценно съкровище, написана от човек с усет към традицията и към важността
да се записват промените й през различните десетилетия.
Ценовската
книжка обаче е ценна с това, че показва кои от празниците в обредната система
са били активни или за кои от все пак е можело да бъде намерена информация в
първото десетилетие на ХХІ век /2007 г./. „Народната памет разказва” за седянка,
тлака, курбан, годеж и сватба, обреди, свързани с новороденото. От зимните
празници са представени: Игнажден, Бъдни вечер, Коледа, Нова година/Сурваки,
Йордановден, Бабин ден, Заговезни и Лазаруване. След това идва ред на Великден,
Гергьовден, 24 май, Жътва, обреди, свързани с новия дом, Пеперуда и траурните
ритуали.
В разказаното
от краеведите от Ценово, Борово, Екзарх Йосиф и Обретеник няма съществени
различия за съхранените ритуални практики при изграждането на нов дом. Той е бил
важно събитие и в по-далечното, и в по-близко минало бил подкрепяно от съседи,
близки и роднини.
В
края на 80-те години на ХХ век, когато отидох да живея в Борово, вече не се
строяха къщи, тук – там се довършваше нещо, най-много да се построи някой гараж,
пристройка или стопанска сграда. Но хората все още си помагаха при строежите,
после се събираха на „турнясване”/тронясване, освещаване/.
Едва
по-късно, когато започнах да се ровя в селищните истории, осъзнах, че „турнясването”/
тронясването е стара традиция, а подпомагането при строителството е унаследяване
на традиционни взаимоотношения. От днешна гледна точка смятам, че съм имала
късмет да наблюдавам финалния акорд на „задругарските” отношения, традиционно
познати в цялото българско землище. Задругата, според Кънчо Бакалов /„Обретеник.
Етнографски очерк”, стр. 143/ била общност от няколко брачни дойки с общи
родители, техните деца и внуци. След разпадането й се стига до появата на т.
нар. селска община - малки семейства, със или без кръвна връзка помежду си,
обединени най-често на съседски принцип.
/Пак там, стр. 147/. Този тип отношения, съществували столетия в селата, в
края на ХХ век започнаха своя разпад.
Кръст от такия |
В
миналото избраното за дом място предварително се е освещавало – прекадявало се
е с тамян и се е преливало с вино. Първата копка се е правела от стопанина. В
източния ъгъл на основите на къщата се зазиждала бутилка със светена вода или с
олио и вино, както и списъкът с майсторите, собственика и годината на градежа.
Най-любопитният
от обичаите по построяване на нов дом. е „такията“, другаде – „дакия“. Това е
вид благословия, която се прави от майсторите строители, когато строежът се
издигне до покрива. Тя е и призив към роднини и съседи да дарят майстора, за да
осигурят благополучие и за своите домове. На най-високото място на покрива се издигал
кръст, на който се окачват даровете от стопаните, близките и съседите, предимно
тъкани. Първа стопанката дарява с риза башмайстора. Цитирам „такията”, записаната
от Кънчо Бакалов: „Слушате майстори, калфи и чираци и вий наоколо комшии! Чорбаджията
Д. П. подарява един златен подарък, който струва 1500 наполеона за къщата,
която се дига като Стара планина и се синее като Синьото море! Колкото му са на
този подарък жичките, толкова да му са на стопанина в кесията жълтичките и в
кошарата овцичките! Колкото е на морето пясъкът, толкова да му е в къщата
врясъкът! Да му помогне Бог да отиде на Божи гроб! Да отиде на кон, да се върне
с файтон! Да бъде избавен от всяко зло! Тоз, който донесъл, да му се намери на
оня свят студена вода и гюлова сянка на главата! И да не забравяме царя
Александрия, който ни освободи от люта Турция с пушка бойлия и сабя френгия!
На
майсторите майсторлъка, на калфите усталъка, на калджиите 100 пръчки през
гърба. Амин!“ „Обретеник. Етнографски очерк”, стр. 202/
След
приключване на строежа събраните вещи се разпределяли между майсторите.
Стопанинът се отблагодарявал със златна пара. Подарената на такията ракия се
изпивала в края на строежа, когато на източния ъгъл се окачвал червен пискюл,
за да я пази дома от злите сили.
Подредба на дом в Обретеник |
През
80-те и 90-те години на ХХ век, този обичай вече не беше в активна употреба, но
съм слушала разкази за него от по-възрастни хора. Тогавашните майсторите, някой
от които учили, недоучили, продължаваха
да бъдат важни лица, говореше се, че не бива да бъдат сърдени, защото можело да
прокълнат новия дом, а не да го благословят. Те доста добре се възползваха от
наследените „права” и на чаша ракия, в края на всеки работен ден, с поучителен
тон напомняха на стопаните историйката за зазиданата в комина шапка.
В
миналото влизането в нова къща трябвало да стане на хубав ден, най-често
понеделник, първи прекрачвал прага най-възрастният член на семейството, за „да
е здрава къщата дълги години” или бременна жена „за да има щастие и берекет” в
дома. Тази традиция също не се спазваше в края на ХХ век. Семействата, които
доизграждаха домовете си, нямаха търпение да влязат в тях, за да подобрят
битовите си условия.
Тъкани от етнографската сбирка в с. Обретеник |
Но
„турнясването” си остана в активна употреба и до днес. Тронясването на дома, се
е правело с водосвет, курбан и веселба. Подаръците, които са се носели на
домакините били предимно вещи за бита – котли, тави, сахани, паници, месали,
черги, храни и други.
След
като се направи „тронясване“ на къщата, всяка следваща година, на този ден се
прави курбан за здраве и берекет на живеещите в дома. Според краеведите за него
предпочитани били предимно празниците от есенния цикъл – Петковден,
Димитровден, Архангеловден, Никулден. Курбаните за дома, свързани с
освещаването на дома, са различни, от курбана, посветен на селищния празник,
който също има за цел да изпроси благословия и добруване на къщата.
Активно
се пази и друга традицията - да се нарича курбан на отделен член на
семейството, след преживяването на някаква травма, заболяване и по други
причини. Задължение на домакините е всяка година на определения ден да приготвят
курбан – шаран с ориз или шиле, агне. На курбана се канят гости – роднини,
съседи, в по-ново време приятели.
В
миналото каненето на курбан било тържествено, почти като за сватба. Млада жена
– снаха със зълва, мома с другарка, детенце с брат или сестра обикаляли
близките по домовете, целували ръка на по-възрастните и канели с думите: „Много
здраве от мама и тате, да дойдете у дома на курбан.“ В уречения ден гостите
идвали, насядали на трапезата - на възглавници или на трикраки столчета около
застлания на земята дълъг трапезник, изтъкан от кълчища. На трапезата се
зареждали вкусни селски гозби в пръстени паници. За чорбата се давали дървени
лъжици, а яденото се топило със залъци хляб. Върху коленете на всички се опъвал
дълъг презръчник, за да не се капят гостите и да си бършат пръстите. За случая
се изпичал обреден хляб – кравай, който се разчупвал и раздавал от стопанката
за здраве на всички. На трапезата ракията се пиела от павурче, виното - от
шарени бъклици. Пеели се бавни жални песни със сюжет. Курбаните като повече
селски тържества били начин за поддържане на роднински и съседски отношения. /Ирманова,
„Народната памет разказва“ /обичаи, празници, традиции в Ценово/, стр. 17 – 18/.
Днес
личните празници доминират над колективните, те целят изпросване на здраве и
благополучие на личността, а не на колектива. Старите традиции са
трансформирани също към осъществяване на лично добруване. Личността вече
доминира над колектива, а изпросването на стопанско благополучие не е необходимост
и не осигурява оцеляването на рода. Истории от вчера за днес и утре. Има ли
смисъл да ги разказвам?
Коментари
Публикуване на коментар