Предсватбени традиции в Обретеник
Информацията за
настоящия текст е взета от запазен в читалището сценарий, наречен „Засевки“.
Този сценарий дава допълнителна информация, която не може да бъде открита в
книгата на Кънчо Бакалов „Обретеник. Етнографски очерк“, 1992 г.
Засевки се
правят в дома на девойка, на която предстои омъжване. Трябва да се има предвид
това, че в Обретеник много дълго браковете са сключвани в границите на
етноклутурните общности, т.е. балканджийка се жени за балканджия и хърцойка за
хърцой. Първият смесен брак (според Кънчо Бакалов) е от 1918 г.
След
получаването на мената младите са вече годеник и годеница.
"Засевки" - Обретеник, Празник на плодородието, 1 септември 2015 г. |
Със засевки
според Кънчо Бакалов започва сватбата у балканджиите. Правят се обикновено в
четвъртък преди сватбения ден. „През три ситà се сее брашното за обредните хлябове, в
атмосферата на шеги и хорà“ (Кънчо Бакалов. Обретеник. Етнографски очерк“,1993,
с. 189).
Вечерта преди
засевките майката или бабата на девойката пришиват в дрехите ѝ прилеп, за да се
прилепят към нея бъдещият съпруг и домашните му.
Както във
всички други краища на етническото землище на българите, централно място в този
предсватбен обичай заема замесването на хляба. Той се замесва с мълчана вода, с мълчана вода се къпе и девойката.
Изкъпва я някоя от близките ѝ родственици – майка, сестра, баба. Обличат я в
нови празнични дрехи и заплитат косата ѝ на една плитка. Докато заплитат косата, девойката седи върху бащиния си
ямурлук, позната традиция в нашия регион. Едва след като девойката е окъпана и
облечена, родственицата проговаря: „Сичкуту зло дет е, пуд камък дъ утиди“.
На засевки за
пръв път чеизът на бъдещата булка се показва първо пред най-близките ѝ –
приятелки и сродници. На засевки се пълнят възглавниците за новия дом,
обикновено със слама. Възглавниците, пълни със слама се ползват за сядане около
софрата, не само в Обретеник, а и във всички населени места в община Борово.
Брашното се пресява от девойки, с живи
родители, през три сита. Пее се песента:
Засяваме, запяваме
за Иванъ, за Дръганъ,
какту сеем бялу бръшно,
тъй дъ е ситъ гудинътъ,
дъ нъпълним
амбарите,
амбарите,
кушарите,
кушарите,
кисиите,
чи дъ е ситъ
гудинътъ,
дъ присеем бялу
брашно,
бялу бръшно
пшеничену,
тъ дъ найдим
момини гривни,
момини гривни,
момков пръстен.
В друго от
селата на община Борово – село Екзарх Йосиф – се пази стара рецепта за квас. Тя
се приготвя от отвара от цветовете на хмел и смлян малай. Сместа се омесва,
разделя се на малки топки и се изсушава. Всяка топка квас трябва да стигне за
омесването на една пита хляб. За сватбата в един дом, за която се приготвят голям брой сватбени хлябове, се замесва нов
квас. Тази рецепта знам от Атанаска Тонева от село Екзарх Йосиф. Леля Наска приготви
обреден хляб и ни подари рецептата за кваса на първата изложба на обредни
хлябове, която организирахме на Осмото издание на Фолклорен фестивал „От Дунав
до Балкана“ – Борово, 2015 г. (Снимка 22. Цветелина Георгиева с Атанаска Тонева
от село Екзарх Йосиф – Осмо издание на фолклорен фестивал „От Дунав до Балкана“
– Борово 2015 г.)
С Атанаска Тонева от село Екзрах Йосиф, която ми предостави рецепта за квас |
За меденика, основния обреден хляб в
обретенските засевки, се ползва новоприготвения квас. Хлябът се омесва от
брашно и квас с хладка вода. По време на ритуалното месене девойките пеят
песента: „Замесваме, запяваме“.
На засевки се
омесват и кумовите хлябове. Кумовият хляб се украсява с птиченце, детелинка и
здравец. Кумовият хляб, замесен в дома на девойката, се украсява с птиче, чиято
човка сочи навън – т.е. девойката ще излети от родния дом. Кумовият хляб,
замесен в дома на младоженеца, се украсява с птиче, на което човката сочи навътре,
към средата на хляба. Украсата на обредния хляб благопожелава сговор и
разбирателство в новия дом.
Докато се пекат
хлябовете, в пещта се извършва следният ритуал: бъдещата булка отново сяда върху постлания на земята ямурлук. Около нея
се нареждат дружките ѝ и започват да разплитат и сплитат косата отново. Бъдещата
булка се заплита на две плитки. Дружките ѝ хвърлят по нещо в краката ѝ и
благославят:
– пуканки – „Да си бялъ кът тез пукънки!“;
– ябълка – „Да си червенъ кът тъз ябълкъ!“;
– закичване
със здравец – „Да си здрава кът тоз здравец!“„
– връзване
на червен конец – „Дъ ни тъ фаштът уруките!“;
– орехи – „Дъ си послушнъ при свекъру и
свекърву!“;
– клонки от плодно дърво – „Дъ си плоднъ
кът клонкътъ нъ туй дърво!“.
След
приключването на ритуала кумовият хляб се вади от пещта и се украсява допълнително
с изображения на люлка и бебе, градинка. Най-често затова се използват пуканки,
т.е. царевица – символиката на варивата, които набъбват. Така и булката да
набъбва, да наедрява, да е плодовита, да има много деца. (Снимка 23. „Засевки“
– възстановка на обичая от самодейци при НЧ „Христо Ботев“ – Празник на
плодородието – село Обретеник, 2015 г.)
Допълнително украсяване на обреден хляб на засевки със символи на плодородието |
Украсява се и
кумовото дърво, за направата му се използва клонка от ябълка, отново заради
нейната плодовитост. Клонката се отсича с един замах, за да не повтори булката.
Кумовото дърво се кичи с пуканки, панделки и люти чушки. Лютите чушки пък са
символ на мъжката сила на бъдещия съпруг.
Меденикът носи името си от обредното
намазване с мед след изпичането му. Върху него се забожда червена ябълка. Има
обичай, когато се извади меденикът, да се държи от момата, която го е омесила.
Около нея другите девойки играят хоро, а някой от ергените се опитва да го
открадне. Затова меденикът в Обретеник се нарича и краденик. Възможно е заедно с меденика ергенът да открадне и
момата, това се счита за добър знак и се посреща с весели провиквания и надежда
за нова сватба и ново веселие.
Замесване на меденик |
Меденикът се
разчупва от девойката, която го е замесила, парче от него се раздава на всеки
един от присъстващите. Девойката нарича: „Три пъти урауме, три пъти сяуме, три
пъти вършауме, три пъти мляуме, три пъти присяуме, три пъти месиуме, чи дъ и
ситъ гудинътъ, дъ и ситъ и плудувитъ“.
В края на
ритуала се пее песента:
Отдолу идът
сламени кулца,
тъй наридени,
тъй накичени,
тъй наридени,
тъй накичени,
ъ кой ми беше у
кулатъ?
Момъ Радъ у
кулатъ,
ерген Деню пред
кулатъ,
ерген Деню
волове води,
волове води,
със свирка свири,
волове води,
със свирка свири,
със свирка
свири и говори:
момъ Радъ у
колатъ,
ерген Деню пред
колатъ.
Сред село гайда
свири,
гайда свири,
тъпан бие,
тъпан бие, оро
вие,
мамъ Кати тихом
думъ,
стани, Кати,
ляп умеси,
ляп умеси и
упечи,
дили, ди,
ди-ди…
Стигъ мър мале
туй месене,
туй месене, туй
печене,
дили, ди, ди-ди.
Стани, Кате,
кравъ издои,
кравъ издои,
сирни напраи,
дили, ди,
ди-ди.
Стани, Кате,
ризи опери,
ризи опери и ги
постри,
дили, ди, ди-ди.
Стигъ, мър
мале, туй пусту пране,
с туй пусту
пране пристиръне,
дили, ди, ди-ди.
Сред селоту
гайда свири,
гайда свири,
тъпан бие,
Коментари
Публикуване на коментар