Свети Рангел Душевадника повежда Мратниците, Вълчите и Мишите дни
За здраве и берекет
народната традиция смесвала православната вяра с древните езически аграрни
култове
В българските вярвания свети Рангел олицетворява
смъртта. Народният фолклор го представя като красив, млад момък, който изважда душата с нож или сабя от тялото на човек. Макар да е натоварен с тежка задача,
народните вярвания представят светията като състрадателен и справедлив.
Оправдават го, че е глух, затова не чувал жалбите на осиротелите. Съществува
вярването, че ако мъртвецът си отива с усмивка, значи свети Рангел му е дал
ябълка, а ако умира в конвулсии, светията му е подал да изпие горчива чаша. Денят на
свети Рангел (Архангел Михаил) в православния календар е 8 ноември.
Това е деветият месец от сътворението на света, като месеците се отброяват
от март. За датата осми се вярва, че Исус ще дойде и ще съди живи и мъртви.
Свети Рангел изважда душата на
човек, затова го наричат Душевадника, Освен
това я отвежда
в отвъдното, където го чака свети Петър. Там двамата светии премервали на везните греховете й и я
изпращали или в Райската градина, или я
обричали на вечни мъки на ада.
Въпреки това свети Рангел е един
от най-почитаните светии. Разпространени били вярванията, че като почитат покровителя на
мъртвите,
ще осигурят здраве и добър живот на живите. А когато дойде ред,
човекът да се представи пред светията, той ще е по-благосклонен да предпочете
добрия край пред тежкия. Или казано иначе почитането на Свети Рангел било с
надеждата, че в края на житейския път човекът ще получи ябълката вместо горчивата
чаша.
Интересно е да се знае защо свети Рангел се сдобил с тази си нелицеприятна
роля в народната и църковна митология. Според църковните текстове - някои
ангели станали лоши и започнали да напускат Господ. Архангел Михаил събрал
цялата си небесна войска от ангели и заедно с тях запял песен за възхвала на
Света Троица: „Свят, свят, свят е Господ Саваот”, /Саваот –(„господар на войската”).
В народната митология съществува и друго вярване, че свети Рангел е един от
шестима братя юнаци, които разделили небето и земята. Царството на мъртвите му
се паднало при подялбата. Всъщност ролята му на Душевадник не е изцяло
негативна, защото хората считат, че без него те не могат да отпътуват във
вечността.
Интересна роля в народната митология играе ябълката. Общоприето е тя да
символизира плодородието, здравето и любовта. Но в легендата за свети Рангел тя
е символ на душата, на отвъдния свят и връзката между света на живи и мъртви.
И свети Рангел е митичен юнак като свети Димитър, свети Иван, свети Никола.
Вярва се, че той съсякъл чумата, т. е. светецът се свързва с представата за
юначност и добротворство в името на хората.
Денят на свети Рангел е последен от големите есенни празници. В съботата
преди отбелязването е голяма Архангелова задушница. Тя е сред най-големите
поменални обреди в календара на българина, натоварена е и с функциите да
бъде ден, на който се почитат геройски загиналите за свободата на Отечеството.
Рангелов хляб |
Тук може би е моментът да кажа,
че в българското православно езичество е запазена практиката да се раздава
храна за здраве и за „Бог да прости”. Съществува практиката на Рангеловден да се правят се общи
трапези за здраве и берекет. Светецът - покровител на мъртвите се
почита с курбан - обикновено мъжко животно - овен или шиле.
Жените приготвят обреден хляб „Рангелово
блюдо” или „Рангелов хляб”, или боговица. Този хляб е с бедна пластична украса,
близък до хлябовете, които се приготвят за помен или погребение. Съществува
практиката на Рангеловден хлябът да се разчупва над главата на най-възрастния
мъж вкъщи, а след това той да полива хляба с вино и да измолва от светците благословия
с думите: „Свети Архангеле, свети Никола и вси светци, помагайте ни, почитаме ви и сечем колач, да
се роди ръж до тавана!”. Раздава се варено жито, което се поема с две ръце и
се изрича благословията: „Колкото зърна, толкова купи и здраве. Амин!”.
Традиционно на трапезата за Архангеловден присъстват: гювечи с овнешко, шилешко, пилешко, ябълки и други есенни плодове; жито и фасул, храна, която набъбва, за да
набъбва берекета; овнешка пастърма, червено вино.
Рангелов хляб |
В някои краища на България след Архангеловден
започвали „Мратниците” и „Вълчите празници”, в които се спазват много забрани,
осигуряващи здравето на семейството и добитъка. Те започват от 11 ноември,
когато православната църква почита свети Мина, а в следващите дни - светите
Виктор и Викентий. Това са трите най-страшните дни през годината, защото се
вярва, че човек може да легне, покосен от тежка болест. Тя е видяна като дух с
черни криле и огромни очи, която мори предимно пернатите домашни животни (мрата –
кокоша болест). За да се подкупи болестта се коли черно пиле. Прави го възрастна жена,
която нарежда: „Не те коля, тебе, пиле, мратниче, а най те коли болестта
мрата”. Перушината на пилето се събира, защото помага за лечението на
световъртеж, главоболие и треска. Вторият ден е посветен на болестта бодеж. За
предпазване от нея жените правят и раздават питки. Третият ден е посветен на
вълците. Вълчите празници траят цяла седмица и съвпадат с времето на техните
любовни игри. В тези, части на България, където се счита, че свети Мина е
покровител на вълците и ги води и покровителства, Вълчите празници започват на
11 ноември (св. Мина) и завършват на 21 ноември (Въведение Богородично). Народното
въображение, не различава традиционните вярвания от православните, нарича деня
Вълчата Богородица. В южна България, обаче Вълчите празници съвпадат с Мръсните
дни, другаде с Трифунци и пр.
В Тракия Мишите празници се
почитат в деня, следващ празника на света Катерина (24
ноември). По-разпространена е практиката те да се отбелязват в деня след празника
на Свети Нестор (27 октомври). Сред рупското население обаче се отбелязват заедно с Трифунците (1,2 и 3
март).
Рангелово блюдо |
На Мишинден рано сутринта
най-старата жена от къщата отива в обора и
взима най-прясното изпражнение на кравата и
с него мазва стените на огнището, кътовете и праговете на вратата; мазва хамбара и зимника. Когато се измаже всичко, което се смята за
необходимо, остатъкът се лепи над горния праг
на вратата. На някои места в България за тази цел се ползва кал. Докато
извършва тези действия, жената трябва да е със затворени очи (зажумяла). Вярва
се, че по този начин се „замазват” очите на мишките и те остават слепи през годината.
Отбелязването на Мратниците, Вълчите и Мишите празници
има една основна цел – предпазване на дома, семейството и стопанството от зли и
вредителни същества, болести и беди. Затова в тези дни са валидни забраните за
вършене на женска работа.
Публикации: в. "Форум", 2016 г.
към "На село е най-добре"
Публикации: в. "Форум", 2016 г.
към "На село е най-добре"
Коментари
Публикуване на коментар