Окроп
Окропът е следсватбен обичай, прави се
сутринта в понеделника след сватбата в неделя. За окроп след сватбата си ни
разказват само жени между 75 и 85 години от село Горно Абланово. Това, което
знаем със сигурност, е, че обичаят е бил част от сватбата в Горно Абланово до началото
на 60-те години на ХХ век.
Колективът, изпълнил "Окроп" - НЧ "Канев - Пробуда 1924" - Горно Абланово |
В понеделник
сутринта музикантите, които са свирили на сватбата, се разделят на две, като
едната част от тях, заедно със сватбарите и зетя, отива в дома на тъста и тъщата,
за да ги поканят на разбулването. Популярни музикални инструменти по това време
в Горно Абланово са крале (кларинет), гъдулка, флигорна, тъпан.
Когато отива в
дома на тъста си, зетят мълчи, сяда да го гощават, но не казва защо е дошъл,
докато не му дадат пари. Вероятно в миналото и младоженецът е спазвал някакъв
срок на говеене, който откриваме трансформиран по този начин в местната
традиция. Другата част от музиканти и сватбари отива да покани кума и кумата.
На окропа се канят съседи и роднини, сватбари.
Посрещане на кръсника и сватовете у момковите родители за окроп |
За трапезата в
дома на младоженеца, където обичайно се установява младото семейство, се
приготвя царевичен булгур със сирене и питка. Както във всички краища на
България, и в Горно Абланово на трапезата се слагат храни, които набъбват, за
да набъбва булката, т.е. да е плодовита, да има деца.
Булка от Горно Абланово |
Свалянето на булото става след като всички гости
са насядали на трапезата. Булото се сваля от кумата, като три пъти булката се
опитва да си го вземе и да се забули. Булото не се вдига с точилка, а се навива
на нея като лист за баница. Кумата изрича благопожеланието: „Както точилката не
се вдига от синията, докато се точи баницата, така и невестата да не се дели от
съпруга си!“. След като се свали, булото се слага върху огледало. То е подарено
на булката от кумата, тя го носи под мишница през цялата сватба, включително и
по време на венчавката. (Снимка 25. Окроп – възстановка на обичая от
самодейците при НЧ „Канев – Пробуда 1924“ – село Горно Абланово, декември 2014
г., при заснемането на филма „Окроп“, по проект „Експониране на местното
историческо, етнографско и природно наследство на община Борово“.)
Питала съм леля
Цанка какъв е символът на огледалото. Тя
нямаше друг отговор на въпроса ми, освен че то ѝ е подарък от
кръстницата/кумата. Огледалото е обичаен подарък от кумата към булката в много
населени места от нашия регион. До края на ХХ век в Борово битуваше друга
традиция – булката да си свали пръстена и да погледне през него младоженеца в
момента, в който той прекрачи бащиния ѝ праг, когато идва да я вземе преди венчавката.
Според по-възрастните жени това се прави, за да няма изневери в новото
семейство. Или – това е символиката на поглеждането през ситото, за да са сити
младите един от друг.
Младоженци сред разбулването |
След като
кумата свали булото, помайчимата обикаля присъстващите. Те хвърлят пари върху булото
с пожелание за сполука и добруване на семейството. В края на ритуала булото се
закача на плодно дърво или на трендафил. Трендафилът и плодното дърво
предсказват здраве, любов и плодовитост.
Булката се
забражда с бяла забрадка, символ на нейния нов статут. След като я забрадят, я
изпращат за вода. Ритуалният елемент има смисъл на очистване, но и на навлизане
в обичайните задължения на омъжената жена в новия дом.
Кръстници |
През 19 в.
булото било червено, тъй като червеният цвят имал най-силни предпазни функции,
а през 40-те дни след венчавката булката се счита в период на изпитание. Освен
това, в символичен план, тя умира във функцията си на девойка, за да се прероди/възкръсне
във функцията си на невеста, омъжена жена. През тези 40 дни тя говее (ритуално почтително мълчание)
пред кума и кумата, свекъра и свекървата и другите домашни в новия дом.
Червеното було се комбинира с невестински венец от вечно зелени растения или
растения, които символизират здравето, красотата, любовта и дълголетието –
чемшир, здравец, бръшлян, босилек и червено цвете.
От началото на ХХ
век в нашите села навлизат нови традиции, булките се забулват с бели була с
изкуствени восъчни цветя. Празничното сватбено облекло вече не е
домашно изработена носия, а костюм или рокля от фабрични платове и обувки.
Промяна навлиза и в традицията на разбулването, булото се сваля с ръце от кумата
и актът е еднократен, извършва се без ритуално несъгласие от страна на булката.
Разбулването продължава да се нарича окроп в Горно Абланово.
Информация за
тази следсватбена традиция Йорданка Ватева – секретар на НЧ „Канев – Пробуда
1924“ в село Горно Абланово – получава от Денка Денева и Цанка Симеонова през
зимата на 2012 г. Поводът е проект на Община Борово, финансиран по мярка 313 на
Оперативна програма за развитие на селските райони. Проектът имаше за цел да
съхрани историческото, културно и природно наследство на населените места.
Фолклорът на село Горно Абланово не е проучван, затова Йорданка Ватева търси
информация от възрастните жени за специфична и малко позната сватбена или
календарна традиция. Така попада на информацията, че разбулването на булката се
извършва на специален ритуал, наричан окроп. Окропът се прави в понеделник,
след свождането на младоженците.
Надявам се, че
през следващите няколко години с Йорданка Ватева ще съумеем да съберем информация
за всички календарни и семейни традиции, които знаят и помнят нашите възрастни
съграждани от Горно Абланово.
Статията е от книгата ми "Истори от вчера"
към "На село е най-добре"
Поздравления за тези усилия, които полагате за проучването на Странджа и скътаните в топлите и пазви обичаи, истории и характерни ценности на българщината.
ОтговорИзтриване